NL Doet wordt landelijk gecoördineerd door het Oranje Fonds en MOVISIE. Ook zijn er tal van lokale partijen bij betrokken. Inmiddels sloten zich zo’n 300 bedrijven aan bij de vrijwilligersdagen. Zo’n 130 lokale NL Doet-makelaars bemiddelen tussen bedrijven en vrijwilligersinitiatieven. Eind februari waren al zo’n 3000 klussen bij NL Doet aangemeld.
Sponsoring
‘Als veel bedrijven meedoen, is dat heel goed voor het vrijwilligerswerk’, meent Nienke van Helden, die vanuit MOVISIE projectleider is bij NL Doet in Bedrijf. ‘Het betekent dat extra mensen actief worden, er kans is op extra sponsoring en het imago van vrijwilligerswerk verbetert. Het grote voordeel is bovendien dat bijdragen van bedrijven soms structureel worden en er langer lopende samenwerkingsverbanden uit voortkomen.’
Verpleeghuis
Verschillende bedrijven deden ook al mee aan eerdere edities van NL Doet, tot vorig jaar bekend als Make a Difference Day. Van Helden: ‘Vanuit MOVISIE werken we bijvoorbeeld samen met een verpleeghuis op Kanaleneiland. Op de vrijwilligersdagen doen we er leuke dingen samen met de oudere bewoners.’
Speeltuinen
Bedrijven kunnen tijdens NL Doet meehelpen met klussen, hun deskundigheid aanbieden en financieel bijdragen, vertelt Van Helden. ‘De praktische klussen lopen uiteen van het opknappen van speeltuinen en clubhuizen, extra aandacht voor cliënten in zorginstellingen tot meehelpen bij de voedselbank. Een paar verzekeraars en banken doen zelfs landelijk mee en stimuleren personeel in lokale vestigingen om de handen uit de mouwen te steken.’
Woningcorporatie
Een goed voorbeeld is ook de inzet van woningcorporatie Vestia, die in verschillende wijken in Den Haag meedoet. ‘Samen met bewoners hebben ze prioriteiten gesteld. Ze gaan 19 maart aan de slag met verschillende projecten, zoals het opknappen van de binnentuinen.’
Goed imago
Volgens Van Helden kan NL Doet voor bedrijven een opstap zijn om langdurig actief te worden in de omgeving. Voor bedrijven zijn er ook tal van voordelen om mee te doen, stelt ze. ‘Het levert ze een goed imago op. En intern is het goed dat medewerkers worden gestimuleerd om ook maatschappelijk actief te zijn. Bedrijven die dit soort initiatieven ondersteunen, staan vaak bekend als goede werkgever. En voor het personeel betekent het ook blikverruiming en de kans om nieuwe netwerken op te bouwen.’
Tijd van de baas
Bedrijven gaan verschillend om met de vraag of vrijwilligerswerk in de tijd van de baas mag of dat het juist in de vrije tijd moet. ‘Voor overheidsinstellingen is het niet zo logisch om het in de tijd van de baas te doen, omdat ze met belastinggeld worden betaald. Bij commerciële bedrijven kan dat wat makkelijker.’
Lijntje
Van Helden vertelt dat zonder de rol van de 130 lokale vrijwilligersmakelaars het aandeel van bedrijven bij NL Doet waarschijnlijk niet zo groot zou zijn. ‘Veel NL Doet-makelaars hebben al een lijntje met bedrijven voor vrijwilligerswerk in de buurt. Ze kunnen zo gemakkelijker regelen bij welke klussen de medewerkers van de lokale bank bijvoorbeeld kunnen worden ingezet.’
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: Beeld: NL Doet