Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Grote verschillen in zorgaanbod verpleeghuizen

Inspraak van cliënten en beschikbaarheid van personeel moet beter. Dat is de conclusie uit de tweede Zorgbalans, de nationale monitor van de prestaties van de Nederlandse gezondheidszorg, van het RIVM.
Grote verschillen in zorgaanbod verpleeghuizen

Door Carolien Stam – Zorggebruikers zijn positief over de geboden zorg, zo is te lezen in de

nationale zorgmonitorvan het RIVM. De thuiszorg krijgt zelfs een 8. Wel zijn er grote verschillen in zorgaanbod tussen met name verpleeghuizen. Een punt van aandacht is de beschikbaarheid van voldoende verplegend en verzorgend personeel. Het personeel blijkt zelf ook steeds meer ontevreden te zijn over de kwaliteit van de zorg.

Verschraling
‘De verschraling van de zorg als gevolg van bezuinigingen en efficientykortingen heeft ook effect op de manier waarop personeel haar werk kan doen,’ verklaart Marleen Scheurkogel, woordvoerder van branchevereniging ouderenzorg Actiz de ontevredenheid. ‘De krapte op de arbeidsmarkt is ook hierbij ook een probleem. Overigens blijkt uit eigen benchmarkonderzoek dat werknemers de sfeer, het plezier en de inhoud van het werk goed vinden. Ze geven een 7.1 voor de kwaliteit van hun werk.’

Maatschappelijk probleem
Het personeeltekort wordt in de toekomst alleen maar erger. Wat kan Actiz doen om personeel te behouden en het werk plezierig te houden? ‘Wij doen samen met de vakbonden veel aan arbeidsmarktbeleid, werving en opleiding. Maar de toenemende vergrijzing en het zorgaanbod is ook een maatschappelijk probleem dat aandacht verdient,’ zegt Marleen Scheurkogel.

Sociale contact
Belangrijk voor de kwaliteit van leven van cliënten in verpleeghuizen is het sociale contact, zo blijkt uit de Zorgmonitor. Met name op de bevordering van het sociale contact blijken nogal grote verschillen te bestaan tussen verpleeghuizen. Er zijn instellingen waar slechts 8 procent van de cliënten aan geeft dat het personeel wel eens een praatje maakt. In andere instellingen geeft bijna 80 procent van de cliënten aan goed contact te hebben met het personeel.

Verschillen
‘Er zijn veel factoren die de verschillen tussen instellingen bewerkstelligen,’ volgens Marleen Scheurkogel van Actiz. ‘Dat kan liggen aan personeelstekort, management, visie op zorg, het zorgzwaarte van cliënten, staat van de locatie en de omgeving. Wij stellen met het Kwaliteitskader Verantwoorde Zorg, dat we als brancheorganisatie hebben opgesteld, ook duidelijke normen voor de kwaliteit van zorg. KVZ is een meetmethode, waarbij zorginhoud en de beleving van de cliënt centraal staan. Vanaf 1 juni moeten alle leden van Actiz verplicht aan dat kwaliteitskader voldoen.’

Transparant
Tot slot constateert het RIVM dat de wijziging van het zorgstelsel – begin 2006 – niet aantoonbaar heeft geleid tot veranderingen in de kwaliteit, toegankelijkheid en kosten van de zorg op macroniveau. De doelmatigheid van de zorg in Nederland blijkt nog niet optimaal en kwaliteit is geen sturende factor. De zorgverzekeraar koopt vooral gezondheidszorg in op prijs en is niet kritischer op kwaliteit dan in 2004. Op dit moment is de kwaliteit van de zorg onvoldoende transparant.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.