Bij deze hulplijnen kunnen alle cliënten met mentale problemen terecht:
1. Luisterlijn
Bellen met de Luisterlijn kan anoniem, dag en nacht, alle dagen van de week, het hele jaar door. Jaarlijks bellen er zo’n 280.000 mensen naar de telefonische hulplijnen op nummer 0800-0767000. Daarnaast komen er 25.000 gesprekken binnen via de chat en e-mail. De Luisterlijn wordt bemand door 1500 vrijwilligers. De top 3 van problemen waarmee mensen de Luisterlijn bellen is: eenzaamheid, depressie en relatieproblemen. De geboden hulp is vrijblijvend en anoniem.
Lees ook: ‘Een telefoontje met De Luisterlijn heeft direct effect’
2. Psychosenet
Je kunt op PsychoseNet gratis en anoniem chatten over alles wat te maken heeft met psychosegevoeligheid, stemmingsproblemen zoals depressie of manie, herstel van psychische klachten of andere vormen van persoonlijke crises. De gesprekken worden gevoerd door een hulpverlener of ervaringsdeskundige. Je kunt chatgesprekken van 9.00 tot 16.00 uur starten en ‘s avonds tussen 20.00 en 22.30 uur. Daarnaast is het mogelijk om 5 keer met een bepaalde medewerker af te spreken.
3. Mentaal Vitaal
De oefeningen op Mentaal Vitaal, een website van het Trimbos-instituut, helpen je cliënt mentaal fit te worden en te blijven. Het doel van Mentaal Vitaal is iedereen, van jong tot oud, met of zonder hulpvraag, betrouwbare informatie over mentale gezondheid te geven. Ook is er de Infolijn voor informatie, advies en ondersteuning. Bellen naar deze hulplijnen kan op telefoonnummer 0900-1994, maar er is ook op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur ook een chat beschikbaar.
4. MIND
Ervaar je mentale problemen, maak je je zorgen om iemand of heb je problemen met anderen? MIND Korrelatie, waar psychologen en maatschappelijk werkers voor je klaarstaan, denkt graag met je mee. Bel anoniem en gratis tussen 9.00-21.00 uur met een hulpverlener op 0900-1450, chat of stuur een WhatsApp naar 06-13863803. Daarnaast is het ook mogelijk om met een hulpverlener te mailen. Verder is er het overbruggingsadvies, een service voor mensen die op een wachtlijst staan. Ook mensen die om een of andere reden langere tijd niet terechtkunnen bij hun hulpverlener kunnen hier gebruik van maken.
5. Warmline
Voel jij je eenzaam? Zou jij wat ondersteuning willen? Of gewoon ’s avonds even je ei kwijt willen? Dit kan bij de Warmline, een lotgenotenlijn die een luisterend oor biedt aan iedereen die dit kan gebruiken. Van oorsprong is de Warmline een telefoonlijn voor GGZ-cliënten, maar de gevoelens van eenzaamheid binnen de bevolking zijn dusdanig toegenomen dat de doelgroep is uitgebreid naar iedereen die zich eenzaam voelt. Iedereen is dus welkom om te bellen. De Warmline is alle dagen van het jaar geopend en bereikbaar van 18.30 uur tot 21.30 uur via telefoonnummer 020-623 4555.
Deze hulplijnen zijn er voor jongeren/jongvolwassenen met stress, depressieve klachten en angst
6. @ease
@ease is een plek waar jongeren van 12 tot 25 jaar hun problemen kunnen aankaarten. Dat kan bijvoorbeeld gaan om stress, onzekerheid, eenzaamheid, een onveilige thuissituatie of iets anders waar ze mee worstelen. De doelstelling is jongeren met (beginnende) psychische klachten eerder te helpen. Chatten kan op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 15.30 tot 18.00 uur. Op woensdag is de chat van 15.30 tot 20.30 uur geopend. Daarnaast heeft @ease in grote steden ook fysieke plekken waar jongeren hun verhaal kwijt kunnen.
7. Grip op je Dip
Voor jongeren tussen de 16 en 25 jaar die niet zo lekker in hun vel zitten, last hebben van sombere buien of weinig zin hebben om dingen te ondernemen, is er Grip op je Dip. Met de online cursus leren jongeren om depressieve klachten op tijd te herkennen en grip op hun dip te krijgen. Jongeren kunnen de cursus gratis volgen. Daarnaast is er een mailservice waarin een dipdeskundige geraadpleegd kan worden. De cursus en de mailservice worden uitgevoerd door getrainde ggz-professionals.
8. TEJO Nederland
Op weg naar volwassenheid komt er veel op jongeren af. Dit zorgt soms voor twijfel, onrust of verwarrende gevoelens. Vragen waarop het antwoord niet direct paraat is en die tijd en ruimte nodig hebben. TEJO Nederland (TEJO staat voor “therapeuten voor jongeren”) heeft diverse inloophuizen waar jongeren tussen 10 en 20 jaar binnen kunnen lopen voor een gesprek. De hulpverleners zijn professionals, maar werken hier zonder er geld voor te krijgen. Daarnaast kunnen jongeren via een beveiligde link ook met de medewerkers chatten. Het is eenvoudig om online een afspraak te maken.
9. Frisse Gedachtes
Frisse Gedachtes is een organisatie die zich specifiek inzet voor het welzijn van studenten. Psychische klachten onder studenten is een probleem dat al een langere tijd bestaat. Frisse gedachtes wil de sociale druk aankaarten, aandacht vragen voor de hoge mate van prestatiedruk en een veilige plek bieden waar deze groep zich thuis voelt. Via hun platform worden twee diensten aangeboden. Studenten kunnen met getrainde buddy’s chatten over eenzaamheid, stress of prestatiedruk. Daarnaast worden ontmoetingen gefaciliteerd. Voor studenten die nieuw zijn in een stad is het namelijk belangrijk dat ze nieuwe mensen leren kennen.
10. Alles oké? Supportlijn
Gaat het even niet zo lekker thuis? Maak je je zorgen om de toekomst? Zit je iets dwars wat je echt even kwijt moet? Of heb je geen flauw idee waarom, maar voel je je gewoon niet oké? Bel of chat met Alles Oké? Supportlijn. De hulplijnen is elke dag beschikbaar tussen 14.00 en 22.00 uur en richt zich met getrainde vrijwilligers specifiek op jongvolwassenen tot 25 jaar. Naast de chat is het ook mogelijk om gratis en anoniem te bellen op 0800-0450. De gesprekken kunnen ook in het Engels gevoerd worden.
11. JouwGGD
Heb je vragen over seks, verliefdheid of zit je niet lekker in je vel? Vind je het spannend om erover te praten? Chat anoniem met een jeugdverpleegkundige of jeugdarts van JouwGGD. Zij helpen je graag. Doordeweeks is de chat 14.00-22.00 uur open en in het weekend van 18.00-20.00 uur.
12. De Kindertelefoon
Elke dag voert De Kindertelefoon ruim 1.000 gesprekken via telefoon en chat. De Kindertelefoon is elke dag tussen 11.00 en 21.00 uur bereikbaar op het telefoonnummer 0800-0432. Als je belt, hoor je de stem van een vrijwilliger. Ieder kind in Nederland tussen de 8 en 18 jaar mag bellen en chatten met De Kindertelefoon (dus tot en met 17 jaar). Daarnaast heeft De Kindertelefoon een forum, een plek waar je bijvoorbeeld vragen en verhalen met leeftijdsgenoten kunt delen. Het forum is er voor kinderen tussen de 13 en 18 jaar.
13. Praten Online
PratenOnline.nl is een website voor jongeren tussen de 12-24 jaar, die zich down of gespannen voelen. Herken jij je hierin? Je kunt bij PratenOnline je gevoel testen en chatten met een professional. Dit kan gratis en anoniem. Jongeren kunnen een afspraak maken met een therapeut en in totaal 4 chatgesprekken van circa 45 minuten voeren met die hulpverlener voeren. Daarnaast heeft PratenOnline extra aandacht voor LHBT-jongeren: er is een online omgeving ingericht met als doel het verminderen van zelfmoordgedachten en het leren omgaan met lastige situaties rondom seksuele oriëntatie of genderidentiteit.
Deze hulplijnen zijn voor cliënten waarbij (mogelijk) sprake is van geweld, misbruik of uitbuiting:
14. Chat met Fier
Chat met Fier is een initiatief van de landelijke hulpverleningsorganisatie Fier. Elke werkdag vanaf 16.00 uur tot 00.00 uur en in het weekend van 20.00-00.00 uur zitten speciaal getrainde hulpverleners achter de computer om te chatten met slachtoffers van geweld, misbruik of uitbuiting. Bij Chat met Fier kun je (anoniem) je verhaal delen. Bezoekers van alle leeftijden kunnen chatten over dingen die ze zelf hebben meegemaakt of als je je zorgen maakt over iemand uit je omgeving. Het maakt niet uit of het iets is dat nu speelt of in het verleden is gebeurd.
15. Centrum Seksueel Geweld
Het Centrum Seksueel Geweld biedt professionele hulp aan iedereen die een ongewenste seksuele ervaring heeft meegemaakt – online of offline. Heb je direct hulp nodig, twijfel je of heb je vragen? Dan kun je altijd gratis met ons bellen of chatten. Het CSG is 24/7 telefonisch bereikbaar op 0800-0188. De chat is Maandag t/m vrijdag van 16.00-06.00 uur beschikbaar. Op weekend- en feestdagen is dat van 20.00 – 06.00 uur.
16. Veilig Thuis
Veilig Thuis biedt met de chat een laagdrempelige mogelijkheid voor mensen die te maken hebben met huiselijk geweld of kindermishandeling. Bellen kan immers soms lastig zijn als je met elkaar thuis bent. Via de chat kan er advies gevraagd worden over de situatie. Dit kan van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Via de chat kan geen officiële melding worden gedaan, daarvoor heeft Veilig Thuis meer gegevens nodig. Tijdens het chatten kan er wel advies worden gegeven over het doen van een melding. Het chatten met Veilig Thuis is anoniem. Sowieso belangrijk om te weten: Veilig Thuis is 24/7 bereikbaar via telefoonnummer 0800-2000.
17. Geweld in de Jeugdzorg
Wanneer je als kind in de jeugdzorg wordt geplaatst, heb je goede zorg en veiligheid nodig. Uit het rapport Onvoldoende beschermd (2019) blijkt dat veel kinderen in pleeggezinnen en instellingen te maken kregen met geweld: lichamelijk, psychisch en/of seksueel. Veel van deze kinderen hebben daar als volwassene nog steeds last van. Geweld in de Jeugdzorg, een website van het Trimbos-instituut, is bedoeld om ondersteuning te geven aan iedereen die geweld in de jeugdzorg heeft meegemaakt. Partners, familie, vrienden en professionals kunnen hier informatie vinden om hun naaste of cliënt beter te kunnen ondersteunen. De info- en advieslijn (0800-1238) biedt een luisterend oor en ondersteuning bij het zoeken naar hulp. Daarnaast is er van maandag tot vrijdag tussen 9:00-17:00 uur een chat beschikbaar.
Hulplijnen bij zelfmoordgedachten:
18. 113 Zelfmoordpreventie
In Nederland overlijden gemiddeld vijf mensen per dag door zelfdoding. Stichting 113 Zelfmoordpreventie is de nationale organisatie voor preventie van suïcide. Praten over zelfmoordgedachten kan anoniem: chat via 113.nl, bel 113 of bel gratis 0800-0113. Naast een schat aan informatie over preventie van suïcide is er ook een zelfhulpcursus beschikbaar. Deze gratis online cursus helpt cliënten met zelfmoordgedachten om daar beter mee om te gaan.
Hulplijnen voor overbelaste mantelzorgers:
19. Mantelzorglijn
Ik kan het zorgen voor mijn naaste eigenlijk niet goed meer aan. Wat kan ik doen? Hoe combineer ik mantelzorg met een baan? Zorg je voor een ander en heb je vragen? Wil je graag een advies over je persoonlijke situatie? De medewerkers van de Mantelzorglijn staan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur voor je klaar. Bel de Mantelzorglijn op 030-760 60 55, stuur een WhatsApp via 06-27236854 of mail naar mantelzorglijn@mantelzorg.nl.
Mis je hulplijnen?
Dit overzicht van hulplijnen in Nederland is niet compleet. Wil jij graag dat een andere lijn ook toegevoegd wordt aan deze lijst? Stuur dan een e-mail naar zorgenwelzijn@bsl.nl