Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Handreiking voor wijkservicepunten

Een wijkservicepunt ondersteunt kwetsbare wijkbewoners bij zelfstandigheid en maatschappelijke participatie. In aansluiting op de Wet maatschappelijke ondersteuning zijn er al zo’n honderd actief en nog eens driehonderd in oprichting. MOVISIE-onderzoekers schreven een handreiking: hoe kunnen wijkservicepunten bijdragen aan zelfredzaamheid en zelfstandigheid?
Handreiking voor wijkservicepunten

In een veel gemeenten zijn wijkservicepunten opgezet om kwetsbare ouderen en wijkbewoners met lichamelijke of psychische beperkingen te ondersteunen bij zelfstandigheid en maatschappelijke participatie.

Samenwerking
Het servicepunt is vaak het resultaat van samenwerking tussen tenminste twee organisaties op het gebied van wonen, zorg, welzijn, vrije tijd of onderwijs. De voorziening heeft vaak een dubbele doelstelling. Naast het ondersteunen van kwetsbare wijk- of dorpsbewoners, gaat het om de verbetering van de samenwerking tussen organisaties.

Diverse groepen
Uit het onderzoek blijkt dat een gemiddeld wijkservicepunt zo’n 700 bezoekers per week trekt. Daarbij bedient het verschillende groepen: vooral ouderen en mensen met beperkingen, maar ook andere bewoners. Allochtone ouderen weten de servicepunten nog minder goed te vinden.

Vooral ontmoetingsfunctie
De meest voorkomende functies van het wijkservicepunt zijn gerelateerd aan ontmoeting: cursussen, inloop, verhuur aan derden en horeca. Ook mantelzorg- en vrijwilligersondersteuning zijn vaak ondergebracht in de voorziening. Combinaties met andere voorzieningen komen eveneens vaak voor: brede school met kinderopvang, maatschappelijk werk, gezondheidscentrum, huisartsen, apotheek en sportvoorzieningen.

Drijvende krachten
Drijvende krachten achter een wijkservicepunt zijn veelal zorg- of welzijnsinstellingen. Als een zorginstelling het centrum coördineert gaat het veelal om een steunpunt met AWBZ-zorg, niet per se in combinatie met andere zorgvoorzieningen. Als een welzijnsorganisatie de kar trekt is het aantal wijkfuncties veelal groter, zo blijkt uit het onderzoek, evenals de betrokkenheid van wijkbewoners.

Casestudies
De handreiking ‘We zijn gewoon een goede buur’ gaat in op de betekenis van wijkservicepunten voor de zelfredzaamheid en het langer zelfstandig wonen van kwetsbare bewoners. Welke elementen zijn daarbij van belang in de vormgeving, de organisatie en het aanbod? De onderzoekers bekeken vier centra nader: Houthaghe in Den Haag, Heksenwiel in Breda, Pannenhoef De Rode Loper in Kaatsheuvel en De Bogen in Harderwijk.

Doelgroepen
De handleiding is bedoeld voor partijen die betrokken zijn bij werkservicepunten, zorg- en welzijnsorganisaties, gemeenten, woningcorporaties, vrijwilligersgroeperingen, en bewonersgroeperingen. MOVISIE en Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg deden het onderzoek met subsidie van het ministerie van VWS.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.