De dure, strenge aanbestedingsrondes moeten voorgoed van tafel, vindt Hans Martin Don. Hij roept ook op kritischer te kijken naar de rol van het Centrum Indicatiestelling Zorg en hamert op het belang van Wmo-raden. Hans-Martin Don, oud-wethouder maatschappelijke zorg in Eindhoven, is een van de sprekers op het door Zorg+Welzijn georganiseerde congres ‘Wmo en Welzijn nieuwe stijl 2010’ op 27 mei.
Zeeuws model
‘In Eindhoven hebben we bij de toewijzing van huishoudelijke hulp het Zeeuwse model gebruikt,’ zegt Don. ‘Dat model, waarbij de uurprijs vastligt en alle aanbieders mogen meedoen, is een eerlijk model. Zolang je de uurprijs maar laat uitrekenen door onafhankelijke accountants. Je weet de kwaliteitseisen en daar rolt vanzelf een prijs uit: eenvoudig en eerlijk’, aldus Don.
Bureaucratie
Om de Wmo goed te laten functioneren moet ook de rol van het CIZ teruggedrongen worden, vindt Don. ‘Daar voorkom je een hoop bureaucratie mee. Kijk wat die indicaties kosten; goud geld. Terwijl het volstrekte willekeur is, want in gemeente A maakt het CIZ andere keuzes dan in gemeente B. Bovendien worden de beleidsregels steeds aangescherpt, puur om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.’
Huishoudelijke hulp
In Eindhoven voerde Don een maatregel in die om indicaties heen gaat: twee uur huishoudelijke hulp per week voor iedereen boven de 75 jaar. ‘Dat zijn de mensen die de meeste huishoudelijke hulp nodig hebben. Om te weten dat je hen moet ondersteunen, heb je geen duur en ingewikkeld indicatieproces nodig.’
Wmo-raad
Don ziet een belangrijke rol weggelegd voor de Wmo-raad. Maar wie er in zo’n raad moet plaatsnemen kan wat hem betreft per gemeente verschillen. ‘Het kan goed werken als er mensen die zelf kwetsbaar zijn in zo’n raad zitten. ook mogelijk is een raad die volledig bestaat uit zorgprofessionals. Zolang die veel overleggen met bijvoorbeeld belangenorganisaties, kan zo’n raad veel voor elkaar krijgen. Het is wat arrogant om te zeggen dat er maar één weg naar Rome leidt.’
Schouders
De oud-wethouder van Eindhoven wil niet te veel ingaan op eventuele bezuinigingen. ‘Ik ga niet over mijn graf regeren.’ Wel benadrukt hij dat elke gemeente afzonderlijk heel scherp moet kijken waar wel en waar absoluut niet op bezuinigd kan worden. Zo woedt in Eindhoven momenteel de discussie over de toewijzing van rollators en elektrische rolstoelen. ‘Moet je die nog wel allemaal vergoeden, is de vraag. Maar dat moeten de huidige bestuurders beslissen. Aangezien ik nog steeds lid ben van de SP, lijkt het me duidelijk dat ik ervoor pleit om de sterkste schouders de zwaarste lasten te laten dragen.’
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Om te beginnen even de opmerking dat het mij bevreemdt dat een wethouder als Don niet op de hoogte is van het gegeven dat rollators niet via de gemeente worden verstrekt, maar via de zorgverzekering. Dat tekent natuurlijk wel de sinterklaas gedachten van deze socialist, maar dat even ter zijde.
Dat het CIZ, in de huidige vorm, een volstrekt inadequate en inefficiente organisatie is staat buiten kijf. Maar laten we wel wezen; dat gaat wel voor meer organisaties op. Denk alleen maar aan het CAK en het zorgkantoor.
De indicatiestelling voor zowel AWBZ, Wmo, jeugdzorg, wsw etc. zou heel goed door aanbieders zelf uitgevoerd kunnen worden mits er transparante kaders zijn gesteld, er adequaat getoetst en gecontroleerd wordt achteraf en er verhaal mogelijkheden zijn bij oneigenlijke zorg inzet. Daaraan voorafgaand zou echter de AWBZ zelf aan een revisie toe zijn en wat mij betreft mogen worden opgeheven. De care naar de Wmo, de cure naar de zorgverzekering en verblijf (zonder cure) uit de zorg.
Vervolgens een open en heldere discussie voeren over noodzakelijke zorg of ondersteuning en eigen verantwoordelijkheden daarbij om uiteindelijk tot een betaalbaar en adequaat zorgsysteem te komen.
Het is wel gemakkelijk om de zwarte piet bij het CIZ te leggen vooral als je niet goed op de hoogte bent van de ontwikkelingen rond indicatiestelling voor AWBZ en MO.Realiseert u zich goed dat het CIZ onderzoek uitvoert en advies geeft in opdracht van de gemeente met in achtnemening van de verordening. De gemeente doet dit veelal bij gecompliceerde aanvragen waarbij zij een medisch advies vragen.
Het voordeel van aanbesteden is dat het de gemeente dwingt om goed na te denken welke eisen zij stelt aan zorgverlening en onder welke voorwaarde,. Ik ben het er mee eens dat het geld beter besteedt kan worden aan zorgbehoevende burgers.
Het CIZ? Zijn dat die mensen die het liefst ‘s-morgens om negen uur komen indiceren, omdat ze het blijkbaar leuk vinden mensen op hun kwetsbaarste momenten te zien? Zijn dat ook de mensen die, ook al hebben ze bergen informatie, steeds medische informatie opvragen?
Maar vooral… Zijndat de mensen die de hulpvrager op een zeer vervelende manier met regeltjes om de oren slaan…. en daarna het slachtoffer spelen?
Als deze mensen dat zijn… ZO SNEL MOGELIJK WEG ERMEE!!!!!!
Volkomen eens met Don. Aanbestedingen kosten klauwen met geld wat daardoor niet aan de zorg besteed kan worden. Van prijzenslagen zijn vooral de medewerkers de dupe, en zij verdienen toch al zo weinig. Het gedachtengoed van Don gaat uit van vertrouwen en solidariteit en maakt een einde aan het “vanachter je bureau regeren”. Mijn steun heeft hij. Jammer dat Eindhoven deze gewaardeerde wethouder moet missen. Don: is Den Haag niets voor je??
allereerst het CIZ weg ermee! zij die ver van de zorg/hulp afstaan en cursussen krijgen om minuten op te tellen en zelfs dat kunnen ze niet!
voor chronisch zieken en gehandicapten een contact persoon zodat niet steeds dezelfde formulieren afgegeven moeten worden waarje 3 uur mee bezig bent om ze bij elkaar te krijgen en te copieren.
voor wat betreft de WMO raad ben ook ik voorstander van ervaringsdeskundige in de raad ,zij weten waar ze over praten en wat zij tegenkomen.
Ruim 159 miljoen ging er in 2005 op aan het CIZ…. dat is 5 jaar geleden, wat zal het nu zijn ?
Ik ben al jaren groot voorstander van het stoppen met onzinnige indicaties, net zoals een huisarts medicatie en behandelingen kan voorschrijven kan een huisarts ook een soort zorgzwaarte pakketten voorschrijven. Een beperkt aantal pakketten met vaste tarieven.
De zorgverzekeraars controleren de huisartsen bij twijfel ,steekproefgewijs of onenigheid kijkt een 2e arts van de zorgverzekering mee. Het CIZ kan in totaal weg.