De staatssecretaris
zei het onacceptabel te vinden om bijna de helft van de
WWB’ers als onbemiddelbaar af te schrijven. Een Tweede Kamer-meerderheid is dat met hem
eens. Daarmee trekken deze politici de verwachtingen van de sociale-dienstdirecteuren in twijfel.
Van Hoof vindt dat gemeenten te veel middelen laten liggen. Ook wil hij dat
gemeenten meer investeren in de lange termijn. Er zijn genoeg kansen en
mogelijkheden, aldus de bewindsman.
MogelijkhedenMet de invoering van de WWB zijn
gemeenten zelf verantwoordelijk voor het bijstandsbudget. Ze investeren vooral
in kansrijke groepen die relatief snel weer aan het werk kunnen. Voor hen is de
WWB dan ook succesvol. Thissen: ‘Sociale diensten moeten nóg scherper kijken
naar de mogelijkheden van mensen en ook hen perspectief bieden. We moeten ze
niet opbergen in het wandmeubel van de verzorgingsstaat.’
Ook de staatssecretaris wil dat sociale diensten meer investeren in de
lange termijn. ‘We moeten kijken naar een andere aanpak van wat vroeger het
‘granieten bestand’ heette. De kortste weg naar werk leidt niet tot
duurzaamheid, maar tot draaideurwerklozen.’
VoorzieningDivosa stelt in de WWB-monitor dat er een
aparte voorziening moet worden getroffen voor mensen in de bijstand die
arbeidsongeschikt zijn. Vaak gaat het om mensen die geen recht op een
arbeidsongeschiktheidsuitkering hebben of die kampen met bijvoorbeeld verslaving
of psychiatrische klachten.
De Wet werk en bijstand, die op 1 januari 2004 van kracht werd, is gericht op
uitstroom naar een reguliere baan. Daarom horen deze mensen niet thuis in deze
wet, zegt Thissen. Hij vindt dat onderscheid moet worden gemaakt tussen
werkloosheid en arbeidsongeschiktheid.
Link:
name=Divosa>persbericht Divosa en
href=”http://www.divosa.nl/Docs/wwb-monitor%202006.pdf”
target=_blank>WWB-monitor