Voor Hans Zuiver, directeur van de Amsterdamse welzijnsorganisatie
Combiwel, staat het als een paal boven water waarom Henk Luchtmeijer de MOgroep
heeft verlaten.
‘Hij wilde een totaalbeleid voor jeugd en welzijn. Het branchebestuur
Kinderopvang wilde echter een heel andere kant op.’ De Combiwel-directeur heeft
regelmatig met Luchtmeijer samengewerkt om het welzijnswerk weer op de kaart te
krijgen.
‘Hij trok hard aan de belangenbehartiging van ons werk’, vertelt Zuiver.
‘Hij is in Amsterdam op bezoek geweest bij het jongerenwerk en heeft met
Combiwel Jongerenwerk plannen gemaakt over hoe die beter in de schijnwerpers kon
komen te staan. Vaak spraken we over de kansen in ons werk in plaats van de
bedreigingen die zo vaak genoemd worden.’
‘Het klikte met hem vanwege het ondernemerschap dat hij uitdraagt.
Luchtmeijer deed op landelijk niveau zaken en bracht regionale organisaties bij
elkaar. Volgens mij kreeg hij onvoldoende speelruimte van de MOgroep. Er werd
teveel op de rem getrapt.’
Neuzen dezelfde kant opBinnen de welzijnssector heerst
overwegend verbazing over het snelle vertrek van Henk Luchtmeijer bij de
MOgroep. ‘Hij kwam uit een andere hoek, het onderwijs. Dan mag je een wat
ruimere inwerktijd verwachten. De vraag is of hij die tijd gekregen heeft.’ Aan
het woord is Dick de Wit, directeur van welzijnsorganisatie Factor-G te Gouda.
De Wit heeft veelvuldig met Luchtmeijer om de tafel gezeten en was vanuit
de directeurenvereniging Verdiwel betrokken bij het WILL-project dat de MOgroep
heeft overgenomen. ‘De MOgroep is een complexe organisatie met drie
branchebesturen (jeugd, kinderopvang en welzijnswerk, red.), een verenigingsraad
en een overkoepelend bestuur. Dat maakt het moeilijk de neuzen allemaal dezelfde
kant op te krijgen.’
Dat Luchtmeijer moeite had met de driedeling binnen de MOgroep sprak
hij vlak na zijn aantreden al uit in een interview met Zorg+Welzijn. ‘De
indeling in drie branches is een vehikel om het werk met elkaar te verdelen’,
zei hij in een interview. ‘Daar is bewust voor gekozen. Dat neemt niet weg dat
het goed is om je af te vragen of dit vehikel nog toereikend is om de doelgroep
te blijven bedienen.’
Het gehele artikel is te lezen in Zorg + Welzijn Magazine 4, april
2007. Drie maanden na publicatie wordt het op de website
geplaatst.