Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tuchtrecht en leren van klachten: wat als je een fout maakt die niemand ziet?

Als sociaal professional werk je soms in het grijze gebied. Fouten maken ligt dan op de loer. Ethicus Jurja Steenmeijer, gespecialiseerd in tuchtrecht, legt uit hoe je kunt leren van je klachten en wat je kunt doen als je een fout maakt, zelfs als niemand het merkt.
Jurja Steenmeijer
Jurja Steenmeijer, sociaal werker en ethicus: 'Ik adviseer altijd te praten over wat er fout gaat of dreigt fout te gaan.'

De politie vraagt om het dossier van jouw cliënt: het gaat om een jongere die opgroeit in een onstabiel gezin. Als je het dossier overdraagt, maak je dan een fout vanwege schending van de privacy? Of is het binnen de professionele richtlijn om informatie te delen? Wanneer is er sowieso sprake van een fout in je werk? Gewoonlijk dient de cliënt een klacht in tegen een professional vanwege een handeling, of het uitblijven ervan. Iemand

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een Zorg+Welzijn kennismakingsabonnement voor slechts € 15. Na twee maanden stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit Zorg+Welzijn magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.