Sollicitanten komen één dag meelopen en krijgen, wanneer de wederzijdse klik er is, aan het eind van de dag een vast contract aangeboden. Marian Draaisma, marketing directeur bij Pluryn, zag dat sollicitanten afhaakten bij een langdradige sollicitatieprocedure. ‘Op deze manier hebben we veel van de bureaucratie eruit gegooid.’ De sollicitanten krijgen een rondleiding en doen rollenspellen en opdrachten. Of de sollicitanten alle formele kwalificaties hebben, bepaalt Pluryn vooraf middels de sollicitatiebrief en het CV.
Beter dan sollicitatiegesprek
De sollicitanten vinden het een laagdrempelige manier van solliciteren. Eén van de sollicitanten vertelde aan omroep Gelderland: ‘Je bent veel minder zenuwachtig dan bij een sollicitatiegesprek.’ Draaisma vindt deze manier van werven effectiever dan het klassieke gesprek: ‘Op deze manier leer je de sollicitanten veel beter kennen dan in gesprek van een half uur.’
Alles op orde
‘Voor creatieve oplossingen voor problemen zoals een personeelstekort is lef nodig,’ zegt Draaisma. ‘Daarnaast moet je ervoor zorgen dat alle arbeidscommunicatie, zoals een goede website, aanmeldingsformulieren en arbeidscontracten, op orde zijn voor je hieraan begint. Heb je dat niet, dan zou een campagne als deze erg ad hoc zijn.’
Personeel behouden
Overigens is volgens Draaisma het krijgen van personeel niet de grootste uitdaging voor de zorgsector. ‘Boeien en binden is onze grootste uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat mensen blijven?’ Pluryn is een instelling voor mensen met complexe zorgvragen. De begeleiders van Pluryn werken zowel residentieel als in de wijk. Draaistra: ‘Het is zwaar werk. Wij proberen door middel van flexibiliteit en doorstromen binnen de organisatie ervoor te zorgen dat mensen niet uitstromen.’ Deze manier van solliciteren zorgt er ook voor dat sollicitanten goed weten waar ze aan beginnen.