Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hoe kunnen social media bijdragen aan communicatie met burgers?

Wil je als sociaal professional gebruik maken van social media? Denk dan goed na over de keuzes die je maakt. Imke Smulders: ‘Het is ook raadzaam om niet alle wielen zelf uit te vinden. Twijfel je over wat wel of niet te doen bij de inzet van social media? Kijk dan eens naar een collega-organisatie. Hoe doen zij het en wat levert dat op?’
Foto: iStock

Imke Smulders, docent taal en communicatie aan de hogeschool Avans Fontys en onderzoeker aan het Expertisecentrum Veiligheid Avans, deed een promotieonderzoek waarbij ze onderzocht wat communicatie voor effect kan hebben op de veiligheidsbeleving van burgers. Uit haar onderzoek blijkt dat mensen die de wijkagent volgen op Twitter, een positiever oordeel hebben over de politie dan mensen die hem niet volgen. Mensen zien beter wat het werk van de wijkagent inhoud en wat hij voor hun wijk doet. Aan de andere kant zien deze mensen door die wijkagent te volgen ook beter wat er niet goed gaat in hun wijk. Hun beeldvorming over de veiligheid van de wijk werd daardoor negatief beïnvloed. Toch blijken deze mensen zich daardoor niet onveiliger te vóelen, net zoals het positievere oordeel over de politie er niet voor blijkt te zorgen dat mensen zich wel veiliger voelen. Smulders: ‘Er is dus geen rechtstreekse, significante relatie gevonden tussen het Twittergebruik van de wijkagent en de veiligheidsbeleving van de burger.’

Laagdempelig

Kun je dan de conclusie trekken dat het gebruik van Twitter door de wijkagent geen zin heeft? Smulders: ‘Nee. Uit mijn onderzoek komt naar voren dat er veel voordelen zitten aan het gebruik van Twitter door de wijkagent. Social media bieden een snelle en laagdrempelige manier om informatie te verzenden en te ontvangen. Bovendien geven wijkagenten ook aan dat ze dankzij het gebruik van Twitter meer zichtbaar zijn in de wijk. Dat is iets wat burgers graag willen: zichtbaarheid, aanwezigheid en beschikbaarheid van de wijkagent. Mijn conclusie is dan ook dat het gebruik van Twitter door wijkagenten de moeite waard is.’

Eerst nadenken

Ondanks dat Smulders in haar onderzoek heeft ingezoomd op Twittergebruik, zijn er ook een aantal algemene conclusies te trekken als het gaat om de inzet van social media in het sociaal domein. ‘Het lijkt er nu soms op dat social media worden ingezet omdat het iets van nu is en organisaties het gevoel hebben dat ze er wat mee moeten. Dat is op zich begrijpelijk, maar niet verstandig. Denk net als bij de inzet van andere communicatiemiddelen ook bij de inzet van social media eerst goed na wie je doelgroep is, wat je met de communicatie wilt bereiken en welk communicatiemiddel daar het beste bij past.’


Meer weten over de inzet van social media en andere technologische ontwikkelingen? Kijk dan ook eens op onze themapagina over e-health >>


Risico’s

Dit klinkt misschien als een open deur, maar in de praktijk gebeurt het bijvoorbeeld toch vaak dat er snel een Facebookaccount wordt aangemaakt voor de jongerenwerker of de mantelzorgconsuent. En natuurlijk is het niet verkeerd om nieuwe dingen te proberen, maar Smulders wijst erop dat er ook risico’s aan de inzet van social media zitten. ‘Als je manier van communiceren via social media misgaat, op wat voor manier dan ook, kom je er niet meer vanaf. Als iets eenmaal online staat, is het jaren later nog steeds terug te vinden. Denk er dus eerst goed over na en zorg voor begeleiding van de professionals die social media gaan gebruiken. Bijvoorbeeld door vooraf een training te verzorgen of door in de beginfase “nieuwelingen” te koppelen aan ervaren collega’s, als een soort intervisie.’

Wiel uitvinden

En twijfel je over welk social medium goed aansluit bij je doelgroep of hoe je dit medium het beste kunt inzetten? Zoek dan ook hulp. Smulders: ‘Je hoeft niet alle wielen zelf uit te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens hoe een collega-organisatie het gebruik van social media aanpakt en wat dat oplevert.  Social media zijn relatief nieuw, maar niet zo nieuw dat nog niemand eerder bedacht heeft wat jij wilt.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.