Zorg eerst goed voor jezelf
Wie goed voor een ander wil zorgen, zal eerst goed voor zichzelf moeten zorgen. Kun je privé genoeg ontspannen? Bewaak je agenda, nachtrust en andere behoeften.
Geef jezelf de kans om te verbeteren
Accepteer jezelf, je bent niet perfect en mag fouten maken. Denk goed na over wat je doet en hoe je dit de volgende keer anders of beter zou kunnen doen. Sta jezelf niet toe om in negativiteit te belanden, zelfs als iets moeilijk is. Is er geen oplossing? Richt je dan op mogelijkheden die er wel zijn om de situatie draaglijker te maken.
Niet alles kan tegelijk
Je kunt niet alles doen, kijk wat echt nodig en helpend is. Hoe meer er moet, des te minder er kan. Help jezelf en je collega’s om te schiften in randwerk en administratie en om meer rust te creëren. Voorkom dat je de hele dag door vooral bezig bent met hulpvragen en storend gedrag, geef ook aandacht aan gewenst gedrag.
Blijf positief denken
Wanneer de werkdruk toeneemt, komen er vaak allerlei doemgedachten op. Niet alleen de situatie kan voor stres zorgen, de stress kan ook tussen de oren zitten. Sta je er alleen voor, omdat je collega’s ziek zijn? Probeer niet boos te worden, bedenk rustig hoe je het vandaag aan gaat pakken en hoe je de rust kunt bewaren en overbrengen op je cliënten. Zorg is gebaat bij een positieve mindset!
Probeer niet te veroordelen
Stel je nieuwsgierig op en probeer niet te snel conclusies te trekken of iemand te veroordelen. Is een cliënt dwangmatig of probeert hij zijn spanning onder controle te houden? Is de achterdocht van een cliënt persoonlijk of een gevolg van dementie? Cliënten vertonen niet altijd expres negatief gedag. Bedenk waar het gedrag uit voortkomt en probeer de cliënt te helpen met een alternatief om met zijn of haar negatieve gedrag of spanning om te gaan.
Complimenteer er op los
Wat kun je waarderen in iemand en waarvoor kun je een compliment geven? Dit geldt niet alleen voor je cliënten, maar ook voor je collega’s. Wanneer je positief bent ten opzichte van anderen zul je zien dat je veel positieve reacties terugkrijgt.
Lees meer in het artikel van Ronald Geelen in maandblad Activiteitensector oktober 2012.