Professionals in een wijkteam hebben eigenlijk bijna nooit conflicten, zo hoort Van Moerkerken vaak in de praktijk. ‘Er gaat ontzettend veel goed, ze willen zich ontwikkelen, vinden elkaar aardig en zijn het erg met elkaar eens over het ideale toekomstbeeld. Er zijn absoluut geen verschillende belangen, laat staan een conflict.’
Pijnpunten
Terwijl een functioneel conflict er juist voor kan zorgen dat de pijnpunten boven tafel komen en de professionals uit hun oude, vertrouwde patronen komen, meent de veranderkundige.’Juist in het vakmanschap hoort het af en toe te schuren.’
Hoe maak je nu eigenlijk goed ‘ruzie’?
Denk eens terug aan een conflict dat je werkelijk veel heeft opgeleverd. Vertel aan je collega beeldend hoe dit conflict ontstond en verliep.
Wat heeft dit conflict je opgeleverd? Wat maakte dat dit conflict zo waardevol was? Welke voorwaarden waren aanwezig?
Vraag je vervolgens af:
Welke vraag zou spanning in jullie gesprek hebben opgeleverd en heb je daarom niet gesteld?
Wat zou het je opleveren als je de vraag wel zou stellen?
Welk oordeel heb je niet tegen je gesprekspartner uitgesproken?
Welke mogelijkheden in het gesprek hebben jullie dus uitgesloten?
Bekijk met elkaar:
Hoe jullie tot nu toe over problemen, moeilijkheden of iets dat niet werkt praten.
Stel met elkaar vast wat de dynamiek bij deze gesprekken zijn. Hoe praat je met elkaar? Direct of indirect, zwaar of licht, gespannen of ontspannen?
Bedenk met elkaar of en hoe je deze dynamiek zou willen veranderen. En hoe deze dan zou moeten zijn?
Bedenk ook wat deze verandering in concreet op kan leveren? Hoe zou dit eruit zien?
Professionals die in een wijkteam gaan werken zitten al “vast” voordat de samenwerking begint, vindt Shirine Moerkerken. ‘Professionals moeten ineens breed gaan kijken in plaats van met de bril die ze jaren hadden. Dat kunnen ze dus niet, in ieder geval niet gelijk.’ Lees hier meer >>