Jezelf profileren wordt steeds belangrijker voor sociaal werkers. Maar veel professionals blijken dat lastig te vinden. Experts Petra Verhagen en Marion van de Wijdeven geven tips om er wel mee aan de slag te gaan.
Profileren houdt in dat je duidelijk kan maken waar je voor staat, wat je wilt bereiken, wat de meerwaarde is die jij als professional kan bieden en wat je kwaliteiten zijn. Van de Wijdeven: ‘Dat is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Als je dat goed kan overbrengen, weten anderen namelijk wat zij van je kunnen verwachten.’
Profileren als sociaal werker
Van de Wijdeven en Verhagen zijn auteurs van het boek ‘
De Social Worker moet zich weer kunnen profileren als MWD, SPH, en Pedagoog
De fout die we gemaakt hebben is dat we de MWD, SPH en Pedagogiek op één hoop hebben gegooid en de partijen uit de praktijk in deze onderwijsvernieuwing onvoldoende hebben betrokken.
Dat het onderwijs in deze sector veranderd en vernieuwd moest worden sta ik nog steeds achter, maar – wat ik zelf niet had voorzien – de uiteindelijke uitrol niet goed is verlopen.
Ik (h)erken de kritiek hierover uit de praktijk. Niet vreemd dat de benaming voor de opleiding Maatschappelijk werk weer in opkomst is. Goed om dan ook weer terug naar de benaming van Pedagoog en de GGZ-Agoog (SPH) te gaan?
Herkenbaarheid zit in de benaming en aansluitende scholing hierop maakt dat de agoog zich in de toekomst kan blijven profileren.