De concurrentie aanwakkeren via aanbestedingen is geen slechte gedachte, volgens Marcel Canoy, hoogleraar Economie en Regulering van de Zorg aan de Universiteit van Tilburg. ‘Maar dan moet je het goed organiseren. Dat is in eerste instantie in de thuiszorg niet gebeurd. In de praktijk kozen gemeenten de goedkoopste aanbieder. Maar concurrentie betekent dat je selecteert op prijs én op kwaliteit.’ Dat geldt ook voor de overgang van de begeleiding in de gehandicaptenzorg naar gemeenten.
Wmo
De begeleiding en dagbesteding van gehandicapten wordt door het nieuwe kabinet ondergebracht in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De VGN vreest dat deze voorzieningen moeten worden aanbesteed bij de gemeenten. Greet Prins, directeur van Philadelphia gehandicaptenzorg zegt in de Volkskrant dezelfde chaos te vrezen als bij de aanbestedingen in de thuiszorg.
Concurrentie
Die vrees is niet ongegrond. Hoogleraar Marcel Canoy zegt dat aanbestedingen in het begin vaak tot problemen leiden. ‘De gedachte erachter, namelijk de concurrentie aan te wakkeren, is niet verkeerd. Maar het pakt vaak anders uit omdat partijen kiezen voor de goedkoopste optie en niet kijken naar de kwaliteit. Dat is in de thuiszorg gebeurd.’
Kiezen
Volgens Canoy normaliseert de situatie zich later weer omdat ‘de wethouder inziet dat het niet in zijn belang is de cliënt op te zadelen met inferieure zorg’. Concurrentie in de zorg gaat volgens Canoy prima als het goed is georganiseerd. Dat houdt in dat de klant, de gemeente of de cliënt, kan kiezen tussen verschillende aanbieders. Verder moet de kwaliteit van de zorg transparant zijn. ‘Als de zorgproducten goed te definiëren zijn en de kwaliteit van de zorg goed toetsbaar is, kan de klant een goede keuze maken,’ aldus Canoy. ‘De thuiszorg leent zich daar in beginsel goed voor.’
Collectief
Niet geschikt voor marktwerking zijn volgens Canoy ‘zorgvoorzieningen die collectief moeten worden georganiseerd. Zoals de spoedeisende hulp en voorzieningen voor cliënten die zelf niet kunnen kiezen, zoals zwaar gehandicapten of dementen.’ Ook voor erg gespecialiseerde en dure voorzieningen is concurrentie ongeschikt. ‘Dan geldt dat samenwerking belangrijker is dan concurrentie.’
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: Foto Ecorys
Zie ook de column van Evelien Tonkens “Alleen winstgevende zieken zijn welkom” vandaag in de Volkskrant.
Het grote probleem bij veel gemeentes is dat zij nu na 3 jaar wmo pas gedegen ervaring hebben opgedaan met de zorgmaterie. We zijn inmiddels 2 aanbestedingen verder dus de eerste kruitdampen zijn inmiddels opgetrokken. If you can’t stand the heat, get out of the kitchen, heef een president ooit eens gezegd.
Ik kan de VNG aanraden om expertise over dagbesteding te verzamelen en te bundelen voor gemeenten. Ook in het opstellen van de Europese aanbestedingen valt veel effcicientie te halen. Elke gemeente huurt nu een eigen adviesbureau in, mm over besparingen gesproken,
Als nieuwe aanbieder heb ik gezien dat de wmo hbh geen rocket science is. Ook het organiseren van dagbesteding is te leren en er zijn diplomeerden genoeg die staan te trappelen om hun handen uit de mouwen te steken. Ik nodig die mensen uit om bij ons te solliciteren. dan houd ik alvast http://www.aanbestedingskalender.nl in de gaten.
Voor de mensen die deze website nog nooit hebben bezocht: sterkte
Ernst Blok
Haarlem
Aanbesteding (lees marktwerking) draait voornamelijk om de prijs. En als je kwaliteit wil hebben dan zal juist de samenwerking tussen de partijen vorm, inhoud en continuïteit moeten krijgen.
Dus SAMENWERKING van opdrachtgever en -nemer gebaseerd op het welzijn van de klant, waar de directe uitvoerders (mede) bepalend zijn voor de afspraken op beleidsniveau.
Het geld wat je uitspaart door de (jaarlijkse) aanbestedingscircus, accountprogramma’s en -presentaties, consultancy en de “markt”-conforme beloning van bestuurders, kun je nu voor de beloning van de uitvoerders gebruiken. Want daar moet het werk gebeuren!
Ik ben het helemaal met voorgaande spreker eens. Inderdaad je kan zien dat deze man geen ervaring heeft met het daadwerkelijke uitvoering.
Ten eerste waaruit concludeert hij dat concurentie de Zorg kan verbeteren. Waarop baseert hij dit.
75 % van de beleefde kwalitiet zit ‘m in het contact tussen hulpverlener en zorgvrager.
Als het geld wordt besteed aan aanbestedingsprocedures en alles wat daarmee samenhangt. M.n Papierwerk kan dit niet worden besteed aan de medewerkers (scholing en het faciliteren in de werkomgeving enz) dood en dood zonde.
Want daarmee verbeter je de kwalitieit van zorg.
Alleen al de terminologie laat zien dat deze mijnheer niet weet wat er in de huiskamer gebeurt. “Producten helder definiëren” stamt uit de tijd dat men dacht zorg alleen technische handelingen zijn. Uit allerlei onderzoek en uit eigen waarneming blijkt echter dat bijvoorbeeld een poosje de hand van iemand vasthouden die erg verdrietig is, oneindig veel meer betekent voor de cliënt, dan een huishoudelijke klus. Op emphatie kun je niet concureren.