De aanpak moet voorkomen dat de schulden van de bewoners zo hoog oplopen dat zij hun huis uit moeten. De gemeente Amsterdam, woningcorporaties en negen instellingen voor maatschappelijke dienstverlening ondertekenden hierover afgelopen donderdag een convenant.
Uniek
Else de Wit, directeur van de Stichting Blankenberg voor maatschappelijke dienstverlening in Amsterdam-Centrum en Westerpark, denkt dat het convenant uniek is in Nederland. ‘Gebruikelijk is dat de huurachterstand zover oploopt dat corporaties na verschillende aanmaningen een deurwaarder op mensen afsturen.’
Eropaf
De gekozen aanpak is de zogeheten Eropaf-methodiek, een methode voor outreachende hulpverlening. Daarbij wordt een melding een corporatie via het Meldpunt Eropaf doorgegeven aan schuldhulpverlening en maatschappelijk werk.
Else de Wit: ‘Op basis van de postcode wordt een schuldhulpverlener en een maatschappelijk werker naar het betreffende adres gestuurd. Volgens het convenant hebben zij twee weken om contact te leggen met de huurders. Als dat lukt, zijn er nog twee weken om een hulpverleningstraject te starten en de schuldenproblemen aan te pakken.’
SOM
Het Meldpunt Eropaf is ondergebracht bij SOM. Dit is de stedelijke Stichting Ontwikkeling en Ondersteuning van de Maatschappelijke Dienstverlening, waarin negen Amsterdamse instellingen voor maatschappelijke dienstverlening samenwerken.
Vliegende Hollander
De methode is gebaseerd op de ervaringen van ‘De Vliegende Hollander’, een last-minute schuldhulpverleningsbrigade, die eind jaren negentig vanuit de maatschappelijke opvang HVO Querido ontstond om dreigende huisuitzettingen te voorkomen. Na een aantal pilots wordt de methode nu per convenant over de stad uitgerold. Ook met zorgverzekeraar Agis en energiebedrijf Nuon zijn gesprekken gestart om tot een convenant te komen.