‘Zorgen dat professionals er niet alleen voor staan en een intensievere samenwerking tussen jeugd- en jongerenwerkers, onderwijs en het veiligheidsdomein zijn twee belangrijke aspecten die bijdragen aan het voorkomen van sociale spanningen en de preventie van extremisme.’ Dat schrijft Naima Azough in haar rapport Weerbare jongeren, weerbare professionals, dat ze gisteren presenteerde.
Radicalisering
Het rapport werd opgesteld in opdracht van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en maakt onderdeel uit van de kabinetsbrede aanpak radicalisering, waar een integrale benadering centraal staat. Azough onderzocht waar onderwijs- en jeugdprofessionals in hun praktijk mee te maken krijgen met betrekking tot sociale spanningen, toenemende polarisatie en de preventie van extremisme.
Preventie
Azough: ‘De preventie van sociale spanningen en radicalisering begint al in een heel vroeg stadium en lijkt daarin niet heel anders te zijn dan andere problematiek van jongeren. Toch zien we dat er binnen veel organisaties nog onvoldoende aandacht zowel hiervoor is als voor de invloed van de toenemende polarisatie in onze samenleving op jongeren en medewerkers. Vaak wordt er pas over gesproken wanneer er iets gebeurt. Dan is het eigenlijk al te laat. We moeten investeren in vredestijd.’
‘Achter internet en sociale media is een schaduwsamenleving ontstaan die we als volwassenen en hulpverleners nauwelijks zien. Als jongeren daar hun waarheid vandaan halen, is het extra lastig om te interveniëren.’, dat zegt Ernst Radius van Sociaal Werk Nederland. Lees meer >>
Hulplijn en kennisplatform
Preventief werken is dus van groot belang. Van Rijn: ‘Daar moeten we alle professionals die met jongeren werken zo goed mogelijk in faciliteren. We gaan professionals ondersteunen met kennis en deskundigheid als ze niet zeker weten hoe ze in een specifieke situatie het best kunnen handelen. Via de nieuwe hulplijn kunnen ze van deskundigen snel en praktisch advies krijgen. Professionals kunnen daar vervolgens dan weer mee door in hun eigen praktijk.’ Naast een hulplijn, werkt het kabinet ook aan een nieuw kennisplatform dat de bevindingen van Azough onder de aandacht kan brengen bij jongerenwerkers en professionals in het onderwijs.