Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hulpmiddel verkrijgen is zeker niet gemakkelijk

Een groot aantal mensen ondervindt problemen bij het verkrijgen van hulpmiddelen. Dit blijkt uit een analyse van de ruim vijfhonderd meldingen tijdens een meldactie van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).
Hulpmiddel verkrijgen is zeker niet gemakkelijk

Bijna de helft van de meldingen had betrekking op rolstoelen en rollators (43 procent). Velen (58 procent) klagen over het feit dat zij een bepaald hulpmiddel simpelweg niet krijgen, ondanks aanraden van hun hulpverlener. De NPCF is de meldactie gestart naar aanleiding van signalen uit haar achterban over knelpunten bij het verkrijgen van hulpmiddelen. Doel was een goed inzicht te krijgen in de aard van de problemen.

Lange levertijden
De levertijden vormen een groot knelpunt: 41% van de respondenten wacht langer dan twaalf weken op een hulpmiddel. Er zijn zelfs mensen die driekwart jaar tot een jaar moeten wachten. Heeft een patiënt eenmaal een hulpmiddel, dan is de meerderheid (59 %) er om de een of andere reden niet tevreden over.

Van kastje naar muur
Een andere veel gehoorde klacht is dat mensen bij het aanvragen van hun hulpmiddel van het kastje naar de muur worden gestuurd. Daarnaast gaan veel klachten over de gebrekkige informatievoorziening.
Geen keuzemogelijkheid
De helft van de melders zegt geen keuze te hebben gehad bij het (type) hulpmiddel. Dit leidt tot situaties dat rolstoelgebruikers bijvoorbeeld worden opgezadeld met een rolstoel die niet in de auto of niet onder het bureau past. Ook over de serviceverlening door leveranciers zijn mensen slecht te spreken.

Onderzoek
In het onderzoek is gevraagd naar concrete ervaringen met het aanvragen van hulpmiddelen bij zorgverzekeraars en de gemeenten, en naar ervaringen met leveranciers van hulpmiddelen. Wat opvalt is dat mensen vaak met meerdere problemen tegelijk te kampen hebben.

Beleid veranderen
De NPCF zal er zowel bij gemeenten en zorgverzekeraars als leveranciers en zorgverleners sterk op aandringen hun beleid en praktijk sterk te verbeteren. De NPCF heeft op grond van de resultaten van deze meldactie per branche een reeks aanbevelingen opgesteld die zij bij de betreffende partijen aan de orde zal stellen.

Meldactie
De Meldactie Hulpmiddelen is georganiseerd in nauwe samenwerking met de beroepsorganisaties KNGF (fysiotherapeuten), NVE (ergotherapeuten) en V&VN (verpleegkundigen en verzorgenden). De ruim 500 meldingen kwamen in december 2007 binnen. (Bron: NPCF)

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.