Dat concluderen Bauke Koekkoek, Berno van Meijel en Giel Hutschemaekers in
het februarinummer van het
target=_blank>Maandblad Geestelijke volksgezondheid. De auteurs
doorzochten een grote hoeveelheid
Engelstalige én Nederlandstalige literatuur over ‘moeilijke patiënten’. (Tekening
Berend Vonk)
Verschillende typen
In die wetenschappelijke publicaties gaat het over verschillende typen
lastige klanten: ‘zorgwekkende zorgmijders’, ‘hinderende hulpeisers’ en
‘ambivalente aandachttrekkers’. Laatstgenoemden zijn meestal vrouwen; de
anderen daarentegen meestal mannen.
Geen definitie
De onderzoekers merken op dat in de literatuur geen definitie te vinden is
van ‘een moeilijke patiënt’. Volgens hen moeten zulke kenmerken niet zozeer
worden gezocht in het karakter van de patiënten als wel in de aard van het
contact tussen hen en hun hulpverleners.
Buiten verwachtingen
Wanneer hulpverleners een patiënt ‘moeilijk’ noemen, zeggen ze eigenlijk
dat deze zijn of haar ‘rol’ niet goed speelt – dat hij of zij niet doet wat van
hem of haar wordt verwacht.
Dat is opmerkelijk, zeggen de auteurs, want de geestelijke gezondheidzorg
is toch juist bedoeld voor mensen die zich in de samenleving niet goed staande
kunnen houden? Kennelijk mag je ook in de psychiatrie niet al te ‘gek’
zijn.
Gemengde gevoelens
Psychiatrische patiënten die zich ‘lastig’ gedragen,
roepen gemengde gevoelens op bij hun hulpverleners: bezorgdheid maar ook
ergernis. Beide reacties kunnen ten koste gaan van de kwaliteit van de zorg:
ergernis leidt er vaak toe dat patiënten geen zorg krijgen, terwijl bezorgdheid
ertoe leidt dat ze méér zorg krijgen. Dat laatste is lang niet altijd goed.
‘Lastige klanten’ hebben zorg maar ook grenzen nodig, zo stellen de
auteurs. Hulpverleners kennen te weinig technieken of strategieën om daarvoor te
zorgen.
Bron:
target=_blank>Maandblad Geestelijke volksgezondheid (MGv)
, een uitgave van het Trimbos-instituut.
Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_search1_3_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fsearch1___2Fcontent___2FgoToResult/_windowLabel/tsge_portlet_zw_search1_3/tsge_portlet_zw_search1_3channelId/20107/tsge_portlet_zw_search1_3itemId/51981/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_archief/index.html”
target=_blank>Bemoeizorg-onderzoek toont nadelen dwangopnames aan: ‘Zorgmijders
zijn met tact vrijwillig te behandelen’ (Zorg + Welzijn Magazine, 16 oktober
2002),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_search1_3_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fsearch1___2Fcontent___2FgoToResult/_windowLabel/tsge_portlet_zw_search1_3/tsge_portlet_zw_search1_3channelId/20107/tsge_portlet_zw_search1_3itemId/52543/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_archief/index.html”
target=_blank>Tentoonstelling ‘Paradijsvogels of zorgwekkende zorgmijders?’:
Gekrenkt uit het gewone leven gestapt (Zorg + Welzijn Magazine, 26 oktober
2005),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_search1_3_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fsearch1___2Fcontent___2FgoToResult/_windowLabel/tsge_portlet_zw_search1_3/tsge_portlet_zw_search1_3channelId/20107/tsge_portlet_zw_search1_3itemId/54302/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_archief/index.html”
target=_blank>RMO adviseert het kabinet onorthodoxe hulpverlening aan meest
kwetsbare mensen: Vechten tegen wantrouwen in de hulpverlening (Zorg +
Welzijn Magazine, 11 juli 2001)
Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
href=”http://vedm.net/click2?l=0jtZ3&m=NoIT&s=YKpyQ3″ target=_blank
name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste
editie.
Reageer op dit bericht:
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl