Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

IGZ: gerichte aandacht nodig voor cliënten met zintuiglijke handicap

Versterking van de positie van cliënten en ontwikkeling van zorgplannen voor mensen met een zintuiglijke beperking. De Inspectie voor de Gezondheidszorg deed onderzoek naar dit onderdeel in de gehandicaptenzorg. Kleinschalige zorg brengt minder risico’s mee dan de zorg in grote instellingen.
IGZ: gerichte aandacht nodig voor cliënten met zintuiglijke handicap

Door Carolien Stam – Er zijn geen structurele risico’s en geen risicovolle organisaties in de intramurale zorg aan zintuiglijk gehandicapten. Wel is er in zes jaar nog te weinig verbeterd in de ontwikkeling van zorg- en ondersteuningsplannen voor cliënten, die ‘aansluiten bij hun behoeften’. Ondanks dat de sector daaraan ‘met kracht zou werken’. Volgens de Inspectie zijn er ‘voldoende goede voorbeelden in de sector’ om verbeteringen te implementeren.

Risico’s
De Inspectie voor de Gezondheidszorg onderzocht de intramurale 24-uurs zorg voor mensen met een visuele en/of auditieve of communicatieve beperking. Met een daarvoor ontwikkeld instrument werd onderzocht in welke mate er sprake is van risico’s op zorgaspecten. Algemeen is de zorg op orde, concludeert de IGZ, maar er blijft voldoende te verbeteren.

Zorgplannen
Vooral de ontwikkeling van zorgplannen tot een ‘geborgd sturingsinstrument is onvoldoende ontwikkeld. Tijdens het laatste onderzoek in 2002 en 2003 kwam dit knelpunt – en andere – ook al naar voren. Dat gold ook voor verbetering van de positie van de cliënt en van de klachtenregeling. Bovendien kon de multidisciplinaire samenwerking en de verdeling van bevoegdheden van professionals al in 2003 beter. Deze knelpunten blijken ook nu nog in de sector te bestaan, aldus IGZ.

Uitdagingen
De laatste jaren is veel tijd en energie besteed aan organisatorische ontwikkelingen, constateert de Inspectie. Zij hoopt dat deze nu ‘ten goede zullen komen aan het vinden van antwoorden op de uitdaging waar de sector voor staat’. De Inspectie noemt het werven en inzetten van nieuwe medewerkers, versterking van de positie van de cliënt en zijn vertegenwoordigers en de versterking van zorg en ondersteuning die aansluit bij de behoeften van de cliënt.

klik hier voor het onderzoeksrapport van de IGZ

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

Bron: IGZ/Foto: ANP/Vincent Jannink

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.