Door Carolien Stam- De
informatie die
href=”http://www.volkskrant.nl/binnenland/article487226.ece/Verpleeghuizen_20.000_fouten”>De
Volkskrant heeft gebruikt is verouderd, stellen de
href=”http://www.igz.nl/actueel/nieuwsberichten/ranglijstverpleeghuizen”>Inspectie
voor de Gezondheidszorg en brancheorganisatie
href=”http://www.actiz.nl/pers/view.do?contentElement.identifier.identifierId=107268″
target=_blank name=actiz>Actiz
. De krant baseert zich op
vragenlijsten met antwoorden van verpleeghuizen over hun prestaties in 2005.
Bovendien hebben verpleeghuizen, aldus de IGZ , een inhaalslag geleverd.
Pyamadagen
IGZ zegt dat ze vorig jaar bezwaar heeft gemaakt tegen het vrijgeven van de
informatie uit de inspectieformulieren omdat de meetmethoden niet voldoende
waren. De Volkskrant heeft via de rechter openbaarmaking van die gegevens
afgedwongen. Volgens de krant hebben de inspectie en de verpleeghuizen
afgesproken dat in 2006 een kwaliteitsmeting zou worden ingevoerd naar
aanleiding van de kritiek over ‘pyjamadagen’ en de slechte zorg in de
verpleeghuizen. ‘Die openbaarmaking is uitgebleven’, aldus de Volkskrant. En
heeft zelf een analyse gemaakt naar aanleiding van de vragenlijsten van de IGZ
.
Medische fouten
Actiz ageert fel tegen de stelling van de krant dat er zoveel – jaarlijks
20.000 – medische fouten worden gemaakt in verpleeghuizen. ‘Dat is
foutpercentage van 0,02 procent. Op jaarbasis gaat het om in totaal 97.020.000
medicijntoedieningen. Ook IGZ wijst de suggestie van de Volkskrant af als zou
het om een misstand gaan. ‘De medicatiefouten zijn niet naar ernst
gespecificeerd. Wij juichen het juist toe zoveel mogelijk zaken die mis gaan te
melden.’
Gekwalificeerd
De Volkskrant haalt in het artikel over de kwaliteitsranglijst van
verpleeghuis cultureel antropoloog Anne Mei The aan, die twee jaar meeliep in
een verpleeghuis en er een boek over schreef. ‘Alles valt of staat met voldoende
en gekwalificeerd personeel en hoe dat wordt aangestuurd,’ zegt zij.
Keurmerk
De vermeende kwaliteitseffecten van het Kwaliteitskeurmerk stelt de krant
ter discussie en haalt Martin Boekholdt aan, hoogleraar organisatie en beleid
van de zorg aan de Vrije Universiteit in Amsterdam: ‘Een keurmerk geeft hooguit
aan dat een bepaald niveau is gehaald. Maar dat is de basis, daarna wordt het
interessant.’
Demotiveert
Actiz-directeur Aad Koster vindt dat de berichtgeving in de Volkskrant
onvolledig en tendentieus is: ‘Zorgorganisaties en werkers in de zorg hebben er
genoeg van om voortdurend in beeld te komen als een branche van fouten, missers
en blunders. Dit soort berichtgeving doet geen recht aan onze inzet voor
kwaliteit, het demotiveert onze medewerkers én het werkt cliënten en hun nabije
omgeving in de gordijnen.’
Lees ook:
href=”www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-100629/verkeerde_medicatie_in_verpleeghuizen.html”>Verkeerde
medicatie in verpleeghuizen (Zorg+Welzijn nieuws 14
DEC 2007)
nieuws/id5601-100554/zorginstellingen_zijn_te_lui_om_echte_kwaliteitszorg_na_te_streven.html”>Zorginstellingen
zijn te lui om echte kwaliteitszorg na te streven (Zorg + Welzijn Website,
13 december 2007),
nieuws/id5601-100538/rapport_bopz_toont_grote_verschillen_tussen_regios_en_zorginstellingen.html”>Rapport
Bopz toont grote verschillen tussen regio’s en zorginstellingen (Zorg +
Welzijn Website, 13 december 2007),
nieuws/id5601-57609/zorginstellingen_moeten_elkaar_controleren.html”>’Zorginstellingen
moeten elkaar controleren’ (Zorg + Welzijn Website, 23 mei 2006)
Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
href=”http://vedm.net/click2?l=KUDGb&m=NE8w&s=IcDpQb” target=_blank
name=nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste
editie.
Wilt u reageren? Klik dan hier
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl