Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Je cliënt doet vooral níét wat jij zegt; hoe draai je dat om?

Uit protest niet eten, gevaarlijke toeren uithalen en elke vorm van ondersteuning van sociaal werkers weigeren. Sommige cliënten maken het je heel moeilijk. Natuurlijk kan dat door trauma's of andere problemen komen, maar je wilt er toch beweging in krijgen. Gerben Bergsma van het CCE adviseert in dat soort situaties.
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41185-023-1983-2/MediaObjects/41185_2023_1983_Fig1_HTML.jpg
© Gijs Kast

De casus: een meisje van zestien, opgenomen in de jeugd-ggz. Ze zat al maanden met haar mobiele telefoon onder een dekentje op de bank. Soms vloog ze naar boven en probeerde ze zich te verhangen. Of ze dronk  schoonmaakmiddel.

Het meisje leed aan persoonlijkheidsproblematiek, had een eetstoornis en was getraumatiseerd door nare seksuele ervaringen. Geen van de betrokken hulpverleners kreeg beweging in de situatie. Daarom had het team hulp ingeroepen van het CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise). Zo raakte CCE-consulent Gerben Bergsma betrokken.

Wat speelt in deze casus?

Bergsma keek in deze casus eerst heel zorgvuldig naar ‘Wat gebeurt hier nou precies?’ Hij analyseerde bijvoorbeeld de dynamieken en de patronen van de relaties tussen de betrokkenen: hulpverleners, ouders en zijzelf. Dus vroeg hij zichzelf ook af: welke keuzes maken hulpverleners en waarom?

Hulpverleners kiezen uit 3 strategieën

De betrokken hulpverleners gebruikten 3 verschillende strategieën om met het meisje om te gaan, zag Bergsma. ‘De eerste kwam voort uit overbetrokkenheid: toe nou maar, ga weer eten en volg de therapie. Dat is goed voor je en dan kun je weer naar huis. Andere hulpverleners volgden een op autonomie gebaseerde strategie: dat je niet wilt eten en geen actie onderneemt, is je eigen keus. En dan waren er ook nog hulpverleners die directieve druk uitoefenden: ga nu naar de tafel en probeer te eten.’

Pushen helpt nu niet

Iedere hulpverlener had wel een specifieke reden om voor zo’n strategie te kiezen, en die drijfveren erkennen is uiteraard belangrijk. Maar het gedrag van het meisje bleef hetzelfde, of werd bij momenten zelfs erger. Dus probeerde Bergsma het op een andere manier. Met in zijn achterhoofd dat het voor cliënten als dit meisje heel lastig kan zijn om ‘gepusht’ te worden.

Natuurlijk is het soms wel nodig om cliënten te pushen, en maak je als sociaal werker daarvoor een zorgvuldige afweging met allerlei voors en tegens, maar in dit geval speelde nog iets anders mee. ‘Omdat identiteitsbehoud zo’n belangrijke rol speelt bij persoonlijkheidsproblematiek’, legt Bergsma uit. Op het moment dat de cliënt gepusht wordt, gaat het vooral over: ik doe vooral niet wat jij zegt, want dan verlies ik al mijn ‘ik’.

Doodeng om naar huis te gaan

Bergsma legde na zijn analyse het meisje drie scenario’s voor. ‘Ik heb gezegd dat ik wel snap dat ze op de bank blijft zitten, want zo beperkt ze tenminste de schade. Thuis en op school loopt het dan niet in het honderd. Tegelijkertijd ontwikkelt ze zich niet op deze manier. Ik snap ook wel dat zij zich zo nu en dan wil verhangen of schoonmaakmiddel drinkt. Want als dit haar perspectief is, kan ik me voorstellen dat ze dat onvoldoende vindt. Echter, je weet niet wat er na de dood komt en of dat beter zal zijn.

En ik snap ook dat ze het doodeng vindt om naar huis te gaan, want als het mislukt, wat heb je dan nog? In de kliniek is het echter veel moeilijker om te herstellen, omdat je uit het gewone leven weg bent. Die scenario’s heb ik voorgelegd aan haar zonder er iets mee te willen. En toen gebeurde er iets bijzonders, ik zie het vaker: op het moment dat ik niet voor of achter, maar naast haar ging staan, koos ze vanzelf voor de beste optie. Toen ik drie weken later weer langskwam, zat ze al thuis en was er een team om haar en haar familie heen geformeerd.’

Oproep

Heb jij ook een ervaring met een extreem moeilijke cliënt? En je wilt die ervaring delen? Stuur dan een mail naar zorgenwelzijn@bsl.nl en omschrijf hierin kort de casus. Een journalist van ons neemt contact met je op.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.