Uit een enquête van GGZ Nederland in 2017 blijkt dat 43 procent van de zorgaanbieders aangeeft dat agressie is toegenomen, een percentuele toename wordt niet genoemd. Volgens de brancheorganisatie staat ‘de veiligheid in de ggz onder druk’ door de hoge werkdruk, administratieve lasten en personeelskrapte. Ook de complexiteit van de problematiek van patiënten neemt toe. Hoe ernstiger iemand ziek is, hoe groter de kans dat mensen geen controle hebben over hun gedrag.’
Geweld door cliënten
Dat zegt GGZ Nederland in een reactie op een onderzoek naar geweld op een gesloten afdeling van een Amsterdamse ggz-afdeling. Niet alleen in de ggz hebben professionals te maken met geweld door cliënten. Ook in de gehandicaptenzorg, de jeugdzorg en in de ouderenzorg komt geweld tegen hulpverleners te vaak voor, ook in een ambulante setting.
Gedragsregels
Zorgaanbieders kunnen zelf veel doen om de veiligheid van hun professionals te verbeteren. De William Schrikker Groep bijvoorbeeld – gespecialiseerde jeugdzorg – is twee jaar geleden begonnen met een nieuw veiligheidsbeleid: Niet de individuele medewerker bepaalt wat geaccepteerd gedrag is, maar de organisatie legt de gedragsregels vast en maakt beleid op hoe de instelling op geweld door de cliënt reageert.
Veilig Werken in de Zorg
Bij de William Schrikker Groep werden voorheen veel agressie-incidenten vaak niet gemeld, ook niet aan collega’s. Nu zijn professionals best wat gewend als het over boosheid en emotie gaat, ze brengen vaak een vervelende boodschap als ze bijvoorbeeld moeten vertellen aan ouders dat hun kind niet meer thuis mag wonen. ‘Boosheid is niet erg, maar schelden, bedreigen en lichamelijk geweld wel’, zegt Daniëlle de Gelder, projectleider Veiligheid medewerkers op de website www.duidelijkoveragressie.nl. Deze website is ontwikkeld naar aanleiding van het actieplan “Veilig werken in de Zorg”.
Geweldsincidenten
Het is vaak moeilijk voor medewerkers om geweldsincidenten te melden: ‘We kregen nauwelijks respons toen we vroegen aan medewerkers om incidenten bij te houden. Niet alleen uit stoerheid, maar ook omdat sommigen bang waren dat ze als slechte hulpverlener of als een ‘watje’ zouden worden gezien. Pas toen we een keer een dag organiseerden waarbij we iedereen vroegen om ervaringen op te schrijven, kwamen de verhalen los.’
Beleid van de instelling
Agressie was lange tijd het probleem van de hulpverlener die het overkwam en niet van de organisatie als geheel. De Gelder: ‘Een hulpverleenster werd bedreigd door een vader. ‘Ik weet waar je woont en wie je kinderen zijn’, had hij gezegd. Haar leidinggevende zei dat ze aangifte moest doen, maar het politiebureau zat in de straat van de cliënt. Ze heeft twee weken lang met de gordijnen dicht thuis gezeten. Dat is nu veranderd, alle aangiftes worden gedaan op naam van de organisatie. En de gehele procedure voor veiligheid van medewerkers is vastgelegd in het beleid van de instelling.’
Investeren in opleiding
De toename van geweldsincidenten tegen hulpverleners in de ggz is, zo benadrukt GGZ Nederland, ook een gevolg van gebrek aan personeel en te weinig tijd om goede zorg te kunnen verlenen. ‘De sector kampt met grote tekorten op de arbeidsmarkt. De regeldruk legt een groot beslag op de tijd van het personeel. In het onlangs afgesloten hoofdlijnenakkoord heeft GGZ Nederland hierover met de andere partijen afspraken gemaakt. Een substantiële investering in het opleiden van extra behandelaren en het terugdringen van de administratieve lasten moeten de komende tijd bijdragen aan het verhogen van de veiligheid op de werkvloer. Verder pakken we met ketenpartners knelpunten aan om medewerkers te beschermen. Bijvoorbeeld door het wegnemen van obstakels, zoals beroepsgeheim, angst voor represailles of toerekeningsvatbaarheid van de dader, bij het doen van aangifte.’
Lees meer over verbeteringen en best practices op het gebied van veiligheid voor professionals in zorg en welzijn op de website Duidelijkoveragressie.nl>>
Een half jaar geleden is bij mij een melanoom verwijderd en een transplantatie mislukt.
De thuiszorg moest de wondverzorging regelen. Opmerking van de verpleegkundige op maandag. Het weefsel is zwart en stinkt maar u hebt vrijdag een afspraak dan kunt u dit bespreken. Op dinsdag heb ik contact opgenomen met het ziekenhuis en ik werd gelijk weer opgenomen. Klacht ingediend. Antwoord: We werken volgens het behandelplan en verder doen we niets.
Nu mankeert er niets aan mijn mondigheid en ik wordt ook niet agressief. Maar het is beroerd gesteld met de deskundigheid en bijbehorende verantwoording,
Alleen als je er bovenop zit (respectvol) komt de zorg tot stand.
Ga over tot het verlenen van zorg inplaats van het invullen van formulieren die nergens voor dienen.
De zorgverleners moeten eerst eens naar zichzelf kijken.Ik heb nu meermaals moeten constateren dat gestelde indicaties niet werden gerespecteerd en dat de cliënten voor andere dan hun ziektebeelden werden behandeld en het daar natuurlijk niet mee eens zijn. ondanks lang aandringen werden de cliënten niet geholpen en kwamen ze zelf meer en meer in de problemen. Dan vraag je, als alle andere oplossingsmogelijkheden niet werken, er om dat er geweld gebruikt gaat worden. Bezin dus voor je begint en je kunt het de cliënten niet kwalijk nemen dat ze naar andere middelen grijpen als je zelf telkens en aanhoudend de fout in gaat…. Iemand met PTSS behandel je niet als zijnde een autist terwijl uit onderzoeken al lang gebleken is dat die stoornis niet aanwezig is.