Bejaarden die uren in een vieze luier moeten
liggen, niet genoeg te eten en te drinken krijgen, en zelden buiten
komen. Het was even het gesprek van de dag in Nederland, toen de Inspectie voor
de Gezondheidszorg eind 2004 concludeerde dat in vier van de vijf Nederlandse
verpleeghuizen de zorg voor de bewoners onder de maat was.
En al gauw daarna moesten ook verzorgers en verplegers zich verantwoorden:
Hoe kwam dat, hadden ze geen hart, waarom lieten ze die arme oudjes zo in de
steek?
Zusters on TourDit imagoprobleem is de aanleiding dat
name=Ross>staatssecretaris Ross 800.000 euro beschikbaar stelde voor de
campagne
target=_blank name=”Trots op zorg”>’Trots op Zorg’ . Vanaf september trekt
bijvoorbeeld een
name=”Zusters on Tour”>’Zusters on Tour’-bus langs
verzorgings- en verpleeghuizen met een vrolijke theatershow en cadeautjes om het
personeel een oppepper te geven. Er komen ‘zorgambassadeurs’ die het vak
positief onder de aandacht brengen.
De
target=_blank name=AVVV>beroepsorganisatie van verplegers en verzorgenden gaat
helpen adviesraden op te zetten voor de personeelsleden zodat ze meer invloed
krijgen op de organisatie van hun werk. Daarbij komt er een meldpunt waar
werknemers leuke ideeën kunnen indienen die het plezier in het werk vergroten.
De Strijp-WaterhofDe aftrap van de campagne vond
woensdag plaats in het
target=_blank name=”De Strijp”>Haagse woonzorgcentrum De Strijp-Waterhof ,
met vrolijke ballonnetjes, roze gebakjes en theater. De bewoners zaten er
tevreden bij, en maakten niet de indruk aan hun lot over gelaten te worden. Maar
dat komt door het moderne zorgconcept van het woonzorgcentrum, legde directeur
A. Koopman de bezoekers uit.
Nieuwe benadering dementerenden
In het verzorgingshuis wonen bijvoorbeeld dementerende ouderen in kleine
groepen, en leven ze zoveel mogelijk zoals thuis. De verzorgers helpen bij het
aankleden, eten, en wandelen. En ze helpen de bewoners bij het koken. Werknemers
hoeven dus niet, zoals vroeger, grote groepen alleen maar eten te geven of te
wassen.
De bewoners voelen zich in de nieuwe benadering gekend door het personeel,
zegt Koopman, en het personeel heeft het gevoel echt voor mensen te zorgen.
Koopman: ‘We zien dat steeds meer mensen een carrièrewissel willen maken, en
zich aanmelden voor de zorg. Ze willen weer met mensen werken’