Kenniscentrum MOVISIE maakte een stappenplan voor de hulp- en dienstverlening om oog te krijgen voor verschillen in seksuele en genderdiversiteit.
Stap 1: Stel vast hoe je organisatie nu omgaat met LHBT-thema’s
Kijk naar de huidige situatie, wordt er wel eens een LHBT- casus besproken? Zijn de LHBT-cliënten in beeld? Zo nee, hoe komt dat? Hoe gaat je organisatie om met seksuele en genderdiversiteit? Bevraag je collega’s met behulp van een enquête of tijdens teamgesprekken hoe zij dit ervaren.
‘Er zijn meer hulpverleners met een roze bril nodig.’ Lees hier meer >>
Stap 2: Werk aan de houding, kennis en vaardigheden van collega’s
Zoals het als hulp- en dienstverlener handig is om iets te weten over verschillen in cultuur en religie, is het ook praktisch om over een basiskennis over het thema LHBT te beschikken. Om een professionele onbevooroordeelde houding te hebben, gaat het om kennis over verschillen in levensstijlen, ouderschap en subculturen en vaardigheden om te praten over seksuele voorkeur en genderidentiteit. Bijscholing kan hier helpen en er bestaan verschillende methodieken voor ondersteuning aan LHBT’s.
‘Wanneer LHBT’ers hulp nodig hebben, ervaren zij een behoorlijke drempel om over hun geaardheid te beginnen. Zij vragen zich af: Begrijpt die hulpverlener mij wel? Dan helpt het niet wanneer een sociaal werker aan een meisje vraagt: Heb je een vriend?’
Stap 3: Benoem LHBT expliciet in de meldcode, protocollen en convenanten
Wanneer de organisatie aandacht besteed aan LHBT-thema’s, wordt er eerder aan gedacht én eerder naar gevraagd bij cliënten. Door LHBT op te nemen in de protocollen en convenanten in de organisatie, komt het LHBT-thema bij iedereen beter in het vizier. Wanneer er beschreven staat hoe vaak en in welke vorm geweld in homo-en lesbische relatie voorkomt, denken hulp- en dienstverleners er waarschijnlijk eerder aan dat zij er bij een mishandelde vrouw niet zomaar vanuit moeten gaan, dat haar agressieve partner van het mannelijke geslacht is.
Stap 4: Maak website, folders en formulieren inclusief
Soms wordt er op websites, in folders en in formulieren onbedoeld vanuit gegaan dat de cliënt zowel heteroseksueel als niet-transgender is. Check daarom de organisatiewebsite, folders en formulieren en zorg ervoor dat deze toegankelijk worden voor iedereen ongeacht seksuele voorkeur of genderidentiteit. Bijvoorbeeld: kunnen ook LHBT’s zich herkennen in de foto’s, is er bij de formulieren rekening gehouden met meerdere invulmogelijkheden dan alleen die bij hetero’s passen?
Stap 5: Leer de LHBT-organisaties in je regio kennen
Het opbouwen van een netwerk met andere LHBT’s blijkt de gezondheid van LHBT’s te verbeteren. Daarom is het belangrijk om de organisaties in je regio te kennen die zich inzetten voor Lesbo’s, homo’s, biseksuelen en transgenders. Zo kun je beter doorverwijzen, maar deze organisaties kunnen omgekeerd ook doorverwijzen naar jouw organisatie.
Meer weten? Kijk voor meer informatie op www.movisie.nl