Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

InEen: nieuwe brancheorganisatie eerstelijnszorg

De nieuwe brancheorganisatie InEen wil onder leiding van voorzitter Martin Bontje de positie van de eerstelijns zorgverlening verder versterken. Per 1 januari 2014 is InEen van start gegaan. ‘Patiënten zijn gebaat bij beter op elkaar afgestemde zorg’, aldus Bontje, ‘maar samenwerking tussen eerstelijns zorgverleners komt niet vanzelf tot stand.’
InEen: nieuwe brancheorganisatie eerstelijnszorg
Foto: ANP perssupport

InEen is ontstaan uit een fusie van de drie partijen LOK (Landelijke Organisatie voor Ketenzorg), LVG (Landelijke Vereniging Georganiseerde Eerstelijnszorg) en VHN (Vereniging Huisartsenposten Nederland). Eind vorig jaar gingen de drie organisaties officieel akkoord met de fusie. InEen biedt ondersteuning aan eerstelijns zorgprofessionals en -organisaties. ‘De uitdaging van de eerstelijnszorg is betere kwaliteit en grotere patiënttevredenheid tegen lagere kosten’, omschrijft de kersverse voorzitter Martin Bontje het doel van de nieuwe brancheorganisatie. ‘Dat kan alleen als de eerste lijn steengoed is georganiseerd.’

Negen bestuurders

Binnen de eerstelijnszorg is grote behoefte aan meer samenwerking, zowel binnen de eerste lijn als tussen de eerste lijn en tweede lijn. Met dit doel is InEen opgericht. Het bestuur van brancheorganisatie bestaat uit wel liefst negen bestuursleden, met Martin Bontje als voorzitter. Bontje is een ervaren bestuurder in de
gezondheidszorg. Hij was bestuurder bij onder meer Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en zorgverzekeraar VGZ.

Versterking

Bontje heeft een duidelijk doel voor ogen: ‘Georganiseerde eerstelijnszorg waarin huisartsenzorg een centrale positie inneemt.’ Versterking van de organisatiegraad in de eerstelijnszorg is een cruciaal instrument, volgens voorzitter Bontje. ‘Een sterke organisatiegraad moet uiteindelijk leiden tot betere en meer samenhangende zorg. Patiënten zijn gebaat bij beter op elkaar afgestemde zorg. Maar samenwerking tussen eerstelijns zorgverleners komt niet vanzelf tot stand. InEen biedt de ondersteuning die eerstelijns zorgprofessionals nodig hebben. De uitdaging is betere kwaliteit en grotere patiënttevredenheid tegen lagere kosten. Dat kan alleen als de eerste lijn steengoed is georganiseerd.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.