Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Instanties traag met afhandeling uitkering

Werklozen, bijstandsgerechtigden en arbeidsongeschikten komen onnodig in financiële problemen omdat instanties nog steeds hun aanvragen voor een uitkering moeizaam afhandelen. Dat stelt de vakcentrale FNV in het eindverslag van de Grote Wachtkamerenquête.
Instanties traag met afhandeling uitkering

Bij de sociale diensten, die de Bijstand uitvoeren, wacht 55 procent van de

klanten langer dan een maand. Een kwart wacht langer dan twee maanden. Het
href=”http://www.uwv.nl/particulieren/index.aspx” target=_blank name=uwv>UWV

(Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen)
doet er in bijna de helft van

de gevallen langer dan een maand over. Een op de zes wacht langer dan twee

maanden. Hoewel de dienstverlening de afgelopen drie jaar op belangrijke

onderdelen is verbeterd, lijkt er bij de afhandeling van uitkeringsaanvragen

sprake van een verslechtering.

Kwaliteit

Dat blijkt uit de zesde editie van de
href=”http://www.fnv.nl/binary/FNV_Wachtkamer_enq6_tcm7-14249.pdf”>Grote

Wachtkamerenquête
van de
name=”vakcentrale fnv”>vakcentrale FNV
. De vakcentrale vroeg dit

voorjaar 2100 klanten van
href=”http://www.ontslag-krijgen.nl/cwi-centrum-voor-werk-en-inkomen.html”

target=_blank name=cwi>CWI (Centrum voor Werk en Inkomen)
, UWV en sociale

diensten naar de kwaliteit van de dienstverlening. Met de bevindingen wil de FNV

een beeld krijgen van de uitvoering van de sociale zekerheid en de hulp die

werkzoekenden krijgen bij het vinden van een baan.

Solliciteren

Bijna de helft van de werkzoekenden heeft nog nooit een vacature aangeboden

gekregen. Cliënten van het CWI geven aan te weinig hulp te krijgen bij het

solliciteren. Werkzoekenden die naar een reïngratiebedrijf worden doorgestuurd

zijn evenmin tevreden: minder dan de helft denkt dat de kans op een baan

hierdoor toeneemt.

Overschrijding wet

Leo Hartveld, FNV-bestuurder sociale zekerheid, noemt de lange wachttijden

onaanvaardbaar. ‘Instanties overschrijden de in de wet vastgelegde termijnen.

Het vorige kabinet heeft na eerdere klachten geregeld dat bijstandsgerechtigden

dan een voorschot krijgen, maar in de praktijk laten verbeteringen veel te lang

op zich wachten.’

Tevreden

Vooruitgang is er wel op andere gebieden. Meer klanten zijn tevreden over

de dagelijkse praktijk van de dienstverlening. Een kleine meerderheid heeft nu

een vaste contactpersoon en ook de scores voor ‘op tijd geholpen worden’ en

‘serieus genomen worden’ liggen hoger dan bij de vorige Wachtkamerenquête, drie

jaar geleden. Minder tevredenheid is er over de mate waarin medewerkers op de

hoogte zijn van allerlei regelingen en open staan voor suggesties.

Lees ook:
href=”www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-94202/cu-kamerlid_ortega_burger_is_zelf_verantwoordelijk_voor_schulden.html”

target=_blank name=”instanties en uitkering”>CU-kamerlid Ortega: ‘Burger is zelf

verantwoordelijk voor schulden’
(Zorg+Welzijn

Website, 1 oktober 2007),
dossiers/id20105-93136/kabinet_zestig_miljoen_voor_reintegratie_arbeidsongeschikten.html”>Kabinet:

Zestig miljoen voor reïntegratie arbeidsongeschikten (dossier),

archief/id20107-55477/amerikaanse_benadering_clientenmoet_uitstroom_uit_de_bijstand_bevorderen_de_klant_beetpakken_en_niet_meer_loslaten.html”>’Amerikaanse’

benadering cliëntenmoet uitstroom uit de bijstand bevorderen: De klant

beetpakken en niet meer loslaten
(Zorg+Welzijn Magazine, 9 november

2005),
href=”www.zorgwelzijn.nl/archief/id20107-53050/huisbezoekproject_amsterdam_legt_relatie_tussen_bewoners_en_instanties_hulp_achter_de_voordeur.html”

target=_blank name=”instanties en uitkering”>Huisbezoekproject Amsterdam legt

relatie tussen bewoners en instanties: Hulp achter de voordeur
(Zorg+Welzijn

Magazine, 25

februari 2004)

Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=DdtIb&m=h9JD&s=k0AxQb” target=_blank

name=nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste

editie.

Wilt u reageren? Klik dan hier
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.