Om dat voor elkaar te krijgen moeten de huidige papieren dossiers gedigitaliseerd worden. Daarvoor moeten instellingen zelf de benodigde software aanschaffen en ervoor zorgen dat hun medewerkers ermee kunnen werken.
Gemeenten
De gemeenten treden op als financier. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) begeleidt gemeenten en jgz-instellingen bij de invoering. Daarvoor krijgt de VNG subsidie van het ministerie van Jeugd en Gezin.
Invoering in 2009
Alle jgz-instellingen moeten begin 2009 al bezig zijn met het invoeren van de digitale dossiers. Eind 2009 moeten de instellingen met digitale dossiers werken. Elk kind krijgt dan vanaf het eerstvolgende contactmoment met de jgz een digitaal dossier.
Aansluiting
Informatie uit de dossiers moet landelijk elektronisch kunnen worden overgedragen, als de kinderen in zorg komen bij een andere jgz-instelling. Dit moet snel, beveiligd en betrouwbaar gebeuren. Minister Rouvoet geeft daarbij de voorkeur aan aansluiting bij het Landelijk SchakelPuntvan de AORTA-zorginfrastructuur. Te zijner tijd kan dan worden aangesloten bij het Elektronisch Patiënten Dossier in de zorg.