Door Esther van Andel – Annemarie Tadema
deed onderzoek naar de integratie van kinderen met een ernstige
verstandelijke en meervoudige beperkingen (EVMB) in het onderwijs. Ze
promoveerde begin juni aan de
name=RUG>Rijksuniversiteit Groningen
.
Aanbod beter afstemmen In 2003 werd de
href=”http://www.oudersenrugzak.nl/rugzak.html” target=_blank name=lgf-wet>Wet
op de Leerlinggebonden Financiering
ingevoerd, in
de volksmond ‘de rugzak’. Dit om kinderen met een beperking beter
toegang te verlenen tot reguliere voorzieningen, zoals het speciaal onderwijs.
Maar uit onderzoek van Tadema blijkt dat de integratie van deze kinderen
in het speciaal onderwijs niet naar wens verloopt. Tadema: ‘De integratie van
deze kinderen – met een IQ tot 35 en een meervoudige handicap – kan best werken,
maar de kennis, expertise en faciliteiten moeten daarvoor wel aanwezig
zijn.’
Lijst kindkenmerkenOm onderwijs beter op de kinderen
af te stemmen heeft Tadema een lijst kindkenmerken ontwikkeld. ‘Dit is een
hulpmiddel om het kind in kaart te brengen en te kijken op welke gebieden de
begeleiding zich (voornamelijk) moet richten. Hierdoor kan goed worden
aangesloten bij de individuele mogelijkheden en behoeften van het kind’, zegt
Tadema. Zo’n instrument was er niet maar wordt volgens de onderzoekster nu al
gebruikt.
CurriculumNaast de lijst kindkenmerken komt Tadema met
een curriculum. ‘Dit is een raamwerk dat voor elk kind moet worden ingevuld.
Hierin staan de leerdoelen en diverse formats en activiteitenkaarten waar
begeleiders ideeën uit kunnen halen. Op basis van dit curriculum kan een verder
plan uitgestippeld worden.’
Te lang op kinderdagcentrum
Het derde aspect van het onderzoek betrof de gevolgen
voor kinderen met EVMB na het loslaten van de ondergrens in het onderwijs. ‘De
maatregelen die de overheid neemt om onderwijs voor deze groep mogelijk te maken
zijn onvoldoende. Het curriculum en de lijst kindkenmerken versnellen dit proces
en zijn daarom verspreid op alle
href=”http://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/cluster3″ target=_blank
name=”cluster drie scholen”>cluster drie scholen
(onderwijsinstellingen
voor leerlingen met EVMB).’
Onderwijs beter afstemmen Niet alleen begeleiders
of docenten moeten worden bijgeschoold. Ook stelt Tadema dat opleidingen meer aandacht
moeten besteden aan het speciaal onderwijs. ‘Er wordt weinig aandacht besteed
aan het onderwijs aan mensen met een beperking. Je moet toekomstige begeleiders
en docenten de juiste handvatten meegeven’, aldus
Tadema.
Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/archief/id20107-54946/kritiek_zwelt_aan_rondom_leerlinggebonden_financiering_de_bureaucratie_nekt_het_rugzakje.html”>Kritiek
zwelt aan rondom leerlinggebonden financiering: ‘De bureaucratie nekt het
rugzakje’ (Zorg + Welzijn Archief, 17 maart 2004).
Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
href=”http://vedm.net/click2?l=kPiM3&m=6D7l&s=7Yva7b”>Door hier te
klikken leest u de laatste editie.
Wilt u reageren? Klik dan hier
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl