De SP heeft in een aantal provincies van december 2007 tot juni 2008 een meldpunt opengesteld. Bij dit meldpunt konden medewerkers in de jeugdzorg gevolgen van bureaucratie melden en adviezen geven om de bureaucratie te verminderen. SP-Statenlid Eva de Bakker bood de resultaten uit Zuid-Holland aan de provincie aan. (foto: Eva de Bakker)
Niet geluisterd
Volgens De Bakker wordt er nog te weinig geluisterd naar de werkers in de jeugdzorg zelf. ‘Medewerkers raken gedemotiveerd en haken soms zelfs af. Dat geldt naast hulpverleners, ook voor pleeg- en gezinshuisouders. Het verloop van personeel binnen de jeugdzorg is groot. Vooral jonge, nieuwe hulpverleners houden het niet lang vol.’
Verloop
Bij medewerkers onder 24 jaar is het verloop vier keer hoger dan gemiddeld. Bovendien werken jonge medewerkers maximaal twee jaar bij dezelfde werkgever. De bureaucratie en het afhaken van medewerkers gaat ten koste van de hulp en zorg waar jongeren recht op hebben, volgens de SP.
Georganiseerd wantrouwen
Uit de signalen blijkt ook dat er meer vertrouwen moet komen in de deskundigheid van de hulpverlener, of dat nu over de hulpverlening aan een gezinsvorm of rechtstreeks aan kinderen zelf gaat. De plicht om alles te registreren en te verantwoorden, ervaren medewerkers als een groot wantrouwen in hun capaciteit en als werkdrukverhogend. Veel beslissingen kunnen beter en sneller worden genomen als alle omwegen, de overvloed aan registratie en tijdrovend overleg worden geschrapt.