Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Joke Kurvers (Maaszicht): ‘Bedrijf moet draagvlak hebben voor samenwerking’

'Je moet het niet mooier maken dan het is. Je instelling moet open staan voor mensen van buiten. En afspraken duidelijk op papier zetten.’ Joke Kurvers van Pension Maaszicht in Rotterdam is realistisch over de samenwerking met het bedrijfsleven. Zij is gast op het congres over sponsoring en fondsenwerving van Zorg + Welzijn op 18 september.
Joke Kurvers (Maaszicht): ‘Bedrijf moet draagvlak hebben voor samenwerking'

Door Carolien Stam – ‘Jongeren in de knel lijken een hoge aaibaarheidsfactor te hebben. Dus bedrijven zien hun inzet al snel als een prettig contact. Maar onze jongeren komen uit een keiharde wereld. Zij zijn niet per se hartstikke blij met wat je komt doen. Daar moet je heel helder over zijn tegenover je samenwerkingspartner.’

Geen subsidie
Joke Kurvers is manager pr en fondsenwerving bij Pension Maaszicht, opvangvoorziening voor dak- en thuisloze jongeren van 17 tot 23 jaar in Rotterdam. Maaszicht wordt voor een belangrijk deel gefinancierd door fondsen van bedrijven en instanties. ‘Wij krijgen niet zonder meer subsidie, omdat onze jongeren ouder zijn dan 18 jaar en niet meer onder jeugdzorg vallen.’

Bed, bad en brood
Van de gemeente Rotterdam krijgt de opvangvoorziening nog geld uit de pot maatschappelijke opvang. ‘Maar deze jongeren hebben meer nodig dan bed, bad en brood,’ aldus Kurvers. ‘Zij moeten intensief begeleid worden door professionals om een plaats te vinden in de maatschappij.’

Voorwaarden
Aan het succes van de fondsenwerving zijn wel een aantal belangrijke voorwaarden verbonden. Bijvoorbeeld dat je als non-profitorganisatie openstaat voor bedrijven. ‘Je moet ervan doordrongen zijn dat er vreemde mensen over de vloer komen,’ zegt Joke Kurvers. ‘Dat geldt ook voor de jongeren.’ De instelling moet personeel vrij maken voor fondsenwerving en eerlijk zijn over cijfers en resultaten, benadrukt ze. ‘Je moet helder zijn tegenover de bedrijven in wat je wel en niet kunt bereiken.’

Afspraken
Bovendien moeten afspraken duidelijk op papier worden gezet, zodat er achteraf geen misverstanden ontstaan. ‘Vaak komen maatschappelijke initiatieven vanuit personeelsverenigingen of onderdelen van een bedrijf. Maar belangrijk is dat in het bedrijf én ook bij het management draagvlak is voor de samenwerking.’

Doelstelling
Niet alleen geld is een drijfveer voor Maaszicht. Het verwerven van kennis en ervaring vanuit het bedrijfsleven is belangrijk. ‘Je moet in de samenwerking ook altijd de doelstelling van het bedrijf uitdragen. Dus als je samenwerkt met een aannemersbedrijf, kan je gezamenlijk iets doen met schilderen of meubels opknappen. In samenwerking met een adviesbureau hebben we bijvoorbeeld sollicitatietrainingen gehad voor onze jongeren.’

Wilt u meer weten over sponsoring en fondsenwerving in de non-profit sector? Kom dan 18 september naar het Zorg + Welzijn-congres ‘Kapitaal en succesvol partnerschap’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.