Door Esther van Andel – ‘Ik schrik van dit samenscholingsverbod. Dit is
niet de manier die we in Nederland moeten hanteren. Het wijzende vingertje van
de politie helpt niets’, zegt Mohamed Akrouni, jongerenwerker bij
welzijnsorganisatie
name=tandem>Tandem in Nijmegen.
Jongerenwerk buitenspel
‘Het jongerenwerk staat volledig buitenspel’, meent Akrouni. ‘Het gesprek
tussen de jongeren en de politie zal nu alleen maar gaan over het gezag, een
voortdurende strijd die het probleem niet oplost.’
Rachid Laghzaooui, jongerenwerker bij welzijnsorganisatie
href=”http://www.stichtingwelzijngouda.nl/” target=_blank
name=factor-G>Factor-G in Gouda, is het met hem eens. ‘Jongerenwerkers in
Utrecht zijn volledig gepasseerd. Dat is geen goed teken. Zij zijn degenen die
contact hebben met de jongeren, de politie kan dat niet.’
Belang jongerenwerkersVolgens Akrouni is het in een
dergelijke situatie als in Kanaleneiland van groot belang dat jongerenwerkers
worden betrokken bij het instellen van een samenscholingsverbod. ‘En dan iemand
die werkelijk zijn vak begrijpt, met zijn houding respect afdwingt en jongeren
moet prikkelen en motiveren over de problemen na te denken. Zo’n iemand moet de
kans krijgen om dit probleem met jongeren te doorlopen.’
‘Met het samenscholingsverbod pak je alleen de meelopers, niet de harde
kern’, vindt Laghzaoui. Om die te pakken zijn jongerenwerkers onmisbaar. Zij
hebben het benodigde netwerk en kennen de jongeren persoonlijk. Een
succesvol plan van aanpak op de lange termijn kan volgens hem alleen
mét jongerenwerkers worden gemaakt. ‘Met hun kennis en competenties kunnen
jongerenwerkers ook de harde kern aanpakken.’
Omslag‘Als jongerenwerker moet je naar de fase toe
werken dat jongeren met elkaar in gesprek zijn. Ze moeten zelf nadenken over wat
ze zouden kunnen doen. Wat is er aan de hand en wat hebben ze nodig? Uit
ervaring blijkt dat er altijd wel een jongere tussen zit die het tij kan keren.
Diens kwaliteiten moeten worden benut, maar daarbij moet wel sprake zijn van
respect en aandacht. Als jongerenwerker krijg je het bij het sturen daarvan voor
elkaar dat jongeren elkaar gaan corrigeren.‘
Weg van woonomgevingMoet de politie bij de aanpak van
het samenscholen van groepen in Kanaleneiland beter leren tot tien te leren
tellen? Akrouni : ‘Ja en nee. De politie moet samen met
jongerenwerkers aan de slag. Ga een weekend de stad uit en duik in het hutje op
de hei al pratend de diepte in met deze groep. In een andere omgeving is het
leerproces veel intenser.’
Laghzoui noemt het belangrijk dat de theorie aansluit bij de praktijk.
‘Stel een samenscholingsverbod in voor de hele wijk, niet alleen in drie of
vier straten. Anders verschuift het probleem alleen
maar.’