Het Slatink, een van de zes locaties van het Etty Hillesum Lyceum in Deventer, staat er op deze zonnige maandagmiddag verlaten bij. De meeste leerlingen hebben het gebouw en het schoolplein allang verlaten. Bij de lerareningang doet een schoonmaker op knalroze pumps al neuriënd haar werk. Op de eerste verdieping zijn vrolijke stemmen te horen. Irene Lereveld (17) en Tanya Rus (16) hangen in de ferrarirode hoekbank van het Schoolhuis. Het is een bescheiden ruimte aan het eind van een lange gang van waaruit jongerenwerkers van De KIJ actief zijn. ‘Een plek waar je even tot rust kunt komen, want het is best druk op een school met 800 leerlingen’, vertelt Tanya in haar skinny jeans met kleurrijke sneakers. ‘Hier kun je even jezelf zijn en bijpraten met Katia en haar collega’s’, zegt ze. ‘Wij
hebben trouwens geen problemen hoor’, benadrukken de meiden. ‘Het is gewoon gezellig kletsen.’
Buiten de boot
De KIJ heeft een vaste plek binnen twee locaties van het Etty Hillesum Lyceum, een onderwijsinstelling waar leerlingen voor vmbo, havo, atheneum en praktijkonderwijs terechtkunnen. Vooral binnen het vmbo steeg eind jaren ’90 het aantal vroegtijdige uitvallers. Ook constateerde de school een toename van verbaal en fysiek agressief gedrag onder leerlingen. Een grote groep kwetsbare leerlingen dreigde buiten de boot te vallen. Na schooltijd bleven vooral Turkse jongeren op school rondhangen. Gebrek aan structuur thuis leek een grote rol te spelen.
Lees verder in Zorg + Welzijn Magazine nr 6, juni 2010.