De belangenorganisaties van ouderen, chronisch zieken en gehandicapten, mantelzorgers en mensen met een psychische stoornis (Per Saldo, CG-raad, CSO, LPGGz, Platform VG, LOC zeggenschap in zorg, NPCF en Mezzo) presenteerden het onderzoek. Hieruit blijkt dat een groot aantal mensen serieuze problemen ondervindt door de pakketmaatregel. Ze vroegen de kamerleden vervolgens om drie toezeggingen: het aanpassen van het beleid, het waarborgen van een zorgvuldige herindicatie en begeleiding voor gemeenten om slagvaardiger te worden met de hulp aan cliënten die geen AWBZ-zorg meer krijgen.
Verschil
Zo’n 220.000 mensen kregen dit jaar te maken met de wijzigingen in de AWBZ. Hiervan heeft een derde minder zorg en hulp gekregen. Een deel van hen krijgt daardoor te maken met vereenzaming of kan niet meer zelfstandig blijven wonen. De belangenorganisaties stellen dat het wegvallen van een paar uur begeleiding per week het verschil kan maken tussen zelfstandig functioneren en het afglijden naar een grotere zorgbehoefte.
Geen pas
Kamerlid Renske Leijten (SP) vindt het geen verrassing dat zoveel mensen problemen ondervinden door de pakketmaatregel. ‘Dat krijg je als het kabinet met 800 miljoen op de zorg gaat bezuinigen. De wijziging in de AWBZ is geen beslissing die vanuit een visie is gemaakt. Het is simpelweg een bezuinigingsmaatregel.’ Leijten vindt het ‘geen pas geven’ om de gemeenten de schuld te geven van het gebrek aan Wmo-zorg voor de gedupeerde groep. ‘Dat had met ingang van de maatregel beter geregeld moeten worden.’
Vragen
Van de rijksoverheid hebben gemeenten extra geld gekregen om de mensen die uit de AWBZ vallen met de Wmo te ondersteunen. Maar veel gemeenten maken nog onvoldoende tempo, vinden de belangenorganisaties. Agnes Wolbert (PvdA) zegt dat er meer tijd nodig is om de gemeentelijke voorzieningen op orde te krijgen. ‘Ik maak me vooral zorgen over de groep ouderen met dementie. Gemeenten hebben traditiegetrouw weinig zicht op die groep. Het is nodig dat de druk op de gemeente wordt opgevoerd en dat zal ik ook aan de staatssecretaris vragen.’
Formuleren
Anouchka van Miltenburg (VVD) is evenmin verbaasd over het feit dat mensen uit de AWBZ-zorg de Wmo-voorzieningen niet goed kunnen vinden. ‘We hebben de Kamer al eerder gewezen op het goed formuleren van wat nu precies onder een matige tot zware aandoening valt en wat de taken van de gemeente zijn. Die zijn nu onduidelijk. Mensen gaan zoeken, omdat niet duidelijk is waar ze terecht kunnen.’
Telefonische herindicatie
De belangenorganisaties pleiten bovendien voor een zorgvuldige herindicatie. Een veelgehoorde klacht is de telefonische herindicatie. Dat is een onzorgvuldige manier om te bepalen welke zorg een cliënt nodig heeft, vinden de organisaties. Leijten is er evenmin over te spreken: ‘Sommige herindicaties worden gedaan door callcenters, waar mensen zitten die geen idee hebben hoe een zorgvraag in elkaar steekt.’ Wolbert heeft onlangs een motie ingediend om het telefonisch herindiceren voor ouderen met dementie te verbieden. ‘Het is moeilijk af te dwingen bij het CIZ’, vindt het kamerlid.
Aanspreken
Alle drie de kamerleden zeggen de aandachtspunten van de belangenorganisaties te onderschrijven en willen er aandacht aan besteden. Leijten en Van Miltenburg merken daarbij op benieuwd te zijn hoe Wolbert haar PvdA-collega Jet Bussemaker op haar beleid gaat aanspreken.
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: Foto: ANP/Toussaint Kluiters
De oudere vind meestal dat het wel goed gaat.
“Ik woon nog zelfstandig en kan me nog redelijk redden” dus lijkt het of de zorg die er wellicht al was verminderd kan worden. Bij doorvragen echter geeft deze oudere aan: “Mijn zoon doet de tuin, één dochter poetst, één dochter doet de was en de kleinkinderen doen de boodschappen. Mijn buurvrouw, da’s een heel lief mens, die brengt regelmatig een maaltijd, maar verder is alles oké.
Als hier de zorgindicatie lager wordt komen deze mensen op een later tijdstip bij je terug, maar dan in een crisissituatie en is direct hulp nodig.
Bovendien maak je tegenwoordig ook een omgedraaide situatie mee. Moeder (84) heeft elke ochtend hulp bij wassen en aankleden. ’s Avonds wilde ze de regie zelf in de hand houden omdat ze zelf wil bepalen hoe laat ze uitgekleed wil worden. Nu de thuiszorgorganisaties een geduchte concurentie ervaren wordt ons eigen streven om moeder zo lang mogelijk zelfstandig te laten functioneren danig ondermijnt. De manier waarop zij moeder voorspiegelen dat het toch wel heel fijn is als haar ook iemand helpt bij het uitkleden, helpt hen aan een meer urencontract voor moeder. Moeder ziet dat wel zitten, want dat is weer een moment op de dag waarop ze iemand spreekt. (gezellig toch) Moeder heeft echter een urgente indicatie voor een aanleunwoning en denkt dat ze het op deze manier thuis nog wel wat jaren kan uithouden, hoezo urgent!!!
Goedkoop is duurkoop,
Door te bezuinigen op de AWBZ word ik gedwongen mijn lichamelijk en verstandelijk gehandicapt kind in een instelling te plaatsen. Wat vele malen duurder is en slechtere zorg oplevert. Kan ik nu met pgb zelf zorg inkopen en dat betekent o.a. dat hij elke dag onder de douche kan. Wat bijv. in logeer weekends in een instelling veel al niet gebeurd. Als je de hele dag in een rolstoel moet zitten is een douche een heerlijke ontspanning. Wil ik hem toch thuis houden zal ik mijn baan moeten opgeven en in de bijstand belanden. Nu heb ik via pgb 4 mensen in dienst die hem begeleiden opvangen. Zo kan ik in mijn eigen onderhoud voor zien. Geen overhead kosten betere zorg. Een plaats in een instelling kost
heel wat meer. Tel uit je winst. verlies.
Fijn dat deze conclusie getrokken wordt. Ik hoop dat mensen nu ook in hun oren knopen dat de CDA, PvdA en ChristenUnie (en ja, ook VVD en D66, maar die zitten toevallig even niet op het pluche) de zorg vooral zien als een last voor de overheid, waar je niet genoeg op kan bezuinigen. Ik ga in ieder geval voor een partij die wel wil investeren in menselijke en sociale zorg!
Gehandicapten, Chronisch zieken en ouderen (of hun naasten) kunnen op http://www.regelhulp.nl terecht voor een overzicht van zorg, hulp en financiële steun. Het is mogelijk online voorzieningen aan te vragen of contact te leggen met de juiste organisatie.
Gemeenten kunnen zich aansluiten bij Regelhulp. Bijna de helft van alle gemeenten is al aangesloten. Alle informatie over Regelhulp voor professionals is te vinden op http://www.implementatieregelhulp.nl
Om de gevolgen van de pakketmaatregelen AWBZ voor ggz-cliënten en mensen in de maatschappelijke opvang beter in beeld te krijgen heeft het Landelijk Platform GGz een meldpunt ingericht. Kijk op: http://www.meldjezorg.nl of bel de juridische helpdesk 0900-0401208 (slechts 1 cent p.m.)
Ik dacht ze er eerder vanuit gingen “Mensen
zolang mogelijke zelfstandig te laten wonen”.
In plaats van de dure en kille ongezellige verzorgingshuizen.
En indiceren per telefoon dat hoort helemaal niet, want ouderen willen voor zich zelf niet laten weten dat ze zoveel zorg nodig hebben.
Die onderschatten het zelf. En als er gevraagd wordt hoe gaat het of kun je dit of dat nog dan zeggen ze:
O,ja hoor dat kan ik nog wel.
Daarna zitten ze met de problemen en kan een ander het weer opknappen.
indicatie stellers kunnen door de telefoon niet zien of iemand dementerend is of niet.
En gaan dan op het antwoord af.