Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Kamervragen over controle declaraties ggz

De PvdA en SP willen opheldering over de manier waarop zorgverzekeraars controleren of declaraties vanuit de ggz wel rechtsgeldig zijn. De Tweede Kamerleden Lea Bouwmeester (PvdA) en Renske Leijten (SP) hebben daarover Kamervragen gesteld. Zorgverzekeraar CZ heeft medewerkers - zonder medische achtergrond - naar ggz-patiënten laten bellen.
Kamervragen over controle declaraties ggz

‘Controle moet absoluut, maar je kan mensen met een psychische ziekte niet gaan bellen wat ze van een behandeling vonden en of ze die wel hebben gehad’, lichtte Bouwmeester toe. Hoewel de controle volgens de regels was, mag je je volgens Bouwmeester afvragen of het ‘moreel verantwoord’ is. ‘Dit zijn de meest kwetsbare mensen in de samenleving, geen consumenten die je bevraagt over de aankoop van een wekkerradio’, zei de PvdA-politica.

Controle
Aanleiding voor de Kamervragen was een artikel van website Sargasso over de manier waarop onder andere CZ de rechtmatigheid van declaraties van EuroPsyche heeft gecontroleerd. Een woordvoerster van CZ laat weten dat de medewerkers die de controles bij EuroPsyche hebben uitgevoerd, onder de verantwoordelijkheid vielen van een medisch adviseur, een geheimhoudingsplicht hadden en tijdens telefoontjes mensen eerst de keuze hebben gegeven om mee te werken of te weigeren.

Verplicht
‘We hebben ons volledig aan de regels gehouden en niets te verbergen’, aldus de woordvoerster. ‘Ook wij snappen dat dit een gevoelig onderwerp is, maar we zijn wettelijk verplicht te controleren als wij vermoedens hebben dat er iets mis is.’

Dossiers
Leijten richt zich met haar vragen meer op de toestemming om medisch dossiers door te pluizen. ‘Die toestemming zou expliciet gegeven moeten worden door patiënten en niet door EuroPsyche. Bovendien kan je je afvragen of dit soort dossiers zo ver uitgeplozen moeten worden als hier is gebeurd.’

Bron: ANP/ANP-Photo

1 REACTIE

  1. Controle bij de eindgebruiker of gedeclareerde zorg ook daadwerkelijk is geleverd staat nog in de kinderschoenen. Dat komt deels doordat binnen bijvoorbeeld de AWBZ er geen declaratie op clientniveau was. Daarnaast vind declaratie (en versturen rekening eigen bijdrage) vaak veel later plaats dan levering. Client weet met terugwerkende kracht niet meer echt zeker hoe vaak en hoe lang iemand is gesproken. Of de rekening is zo ongrijpelijk (tandarts, reparatie auto) dat de client echt niet weet wat er allemaal bedoelt is (gebeurt is).
    Ooit was er een zaak waarbij een deurwaarder voor de deur had gezeten en genoteerd had hoeveel clienten naar binnen waren gegaan en hoe lang bij een zelfstandig werkende. Daarna werd gekeken hoeveel en hoe lang gedeclareerd werd. Bleek er een achteringang te zijn en ook nog in de avond gewerkt te zijn. Soms is er aanleiding (een vermoeden) wat dieper te controleren. Het is goed dat CZ dat doet. Uiteraard is zorgvuldig voorlichten en bevragen wenselijk, ook om de relatie van de client met de instelling niet onnodig te belasten.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.