Toonaangevende deskundigen
Toonaangevende deskundigen als Ronald van der Giessen (directeur Oranje
Fonds), Mechtild van den Hombergh (directeur Stichting Doen), Marius Ernsting
(oud-directeur Humanitas) en Hans Zuiver (directeur Combiwel) delen hun
ervaringen met u. De dag staat onder de inspirerende leiding van Theo
Schuyt, hoogleraar Filantropie, Sponsoring en Vrijwilligerswerk.
Praktische workshops
In praktische workshops wordt u op weg geholpen door ervaren
specialisten als Arjan Klein (Instituut voor Sponsoring en Fondsenwerving),
Mark Schalekamp (Robin Good), Idriss Nor (Stichting Doen), Henk Kinds (Community
Partnership Consultants) en Marjet van Os (MOOI Den Haag).
Doel van het congres
Doel van het congres is instellingen te helpen bij het werven van fondsen en
sponsoring. Waar zijn voor zorg- en welzijnsinstellingen partners in het
bedrijfsleven en corporaties te vinden? Hoe bereidt u uw organisatie voor op het
aanboren van fondsen en het aangaan van nieuwe partnerschappen? Welke
wervingsstrategieën zijn het meest kansrijk? Hoe presenteert u uw project of
sponsorverzoek het beste?
Tijdens het congres ‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap. Sponsoring en
fondsenwerving in de non-profitsector’ komt u hierover alles te weten. Het
volledige programma van ‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap’ leest u
hieronder.
Aanmelden
Deelname aan dit congres kost slechts € 375. Abonnees van Zorg +
Welzijn betalen nog minder, namelijk € 325. Congresdeelnemers die zich aanmelden
als abonnee krijgen het Zorg + Welzijn Magazine de eerste zes maanden
gratis.
Aanmelden kan via
href=”https://www.formdesk.com:443/rbi/congresSponsoring_Fondsenwerving”
target=_blank name=”Fondsencongres formulier”>deze link naar het
aanmeldingsformulier . Heeft u vragen? Dan kunt u contact
opnemen met Reed Business, mevrouw Henny Mientjes-Rees, tel. (070) 441 51 88,
e-mail:
href=”mailto:henny.mientjes-rees@reedbusiness.nl”>henny.mientjes-rees@reedbusiness.nl.
Graag tot ziens op 7 juni in Meeting Plaza in Maarssen!
Met vriendelijke groet,
Martin Zuithof
Hoofdredacteur Zorg + Welzijn
Het volledige programma van het praktijkcongres ‘Kapitaal en sociaal
ondernemerschap’
Inleidingen van:
Dagvoorzitter Theo Schuyt, hoogleraar Filantropie, Sponsoring en
VrijwilligerswerkTheo Schuyt spreekt over het belang van het
aanboren van andere geldstromen en het vinden van lokaal kapitaal.
Marius Ernsting, oud-directeur en adviseur van Humanitas:
Maatschappelijke organisaties en bedrijven kunnen veel voor elkaar
betekenen. Niet alleen in termen van geld en andere middelen, ook in een
gedeelde verantwoordelijkheid. Beide partijen kunnen daarbij hun specifieke
expertise bieden. Marius Ernsting vertelt hoe de landelijke vereniging Humanitas
samenwerkt met grote bedrijven.
Ronald van der Giessen, algemeen directeur van het Oranje
Fonds.Hoe verwerft u steun van het Oranje Fonds voor uw
projectopzet? Welke meerwaarde kunt u meegeven aan uw steunaanvraag bij het
Oranje Fonds? Ronald van der Giesen geeft voorbeelden op het gebied van
communicatie, innovatie en de voorbeeldwerking van projecten. Hoe boekt u samen
met het Oranje Fonds resultaten en successen ?
Mechtild van den Hombergh, directeur Stichting
DOEN.Sociaal ondernemerschap: over de meerwaarde van
partnerschappen voor de sociale sector met het bedrijfsleven (‘Goede Zaken’) en
het starten van sociale firma’s.
Daarnaast zes workshops van:
Hans Zuiver, directeur welzijnsorganisatie Combiwel Amsterdam:
‘Succesvol samenwerken met bedrijven en corporaties’Hoe kunnen
welzijnsinstellingen succesvol samen werken met het bedrijfsleven en
corporaties? Wat betekent maatschappelijk ondernemen met financiële steun van
corporaties, bedrijfsleven en ROC’s? Hans Zuiver vertelt hoe Combiwel
samenwerkt met deze organisaties. Wat kunt u leren van de grootste
welzijnsinstelling van Nederland?
Arjan Klein, directeur Instituut Sponsoring en Fondsenwerving:
‘Samenwerken met bedrijven: steunwaardig of
sponsorwaardig?’Bedrijven en non-profitinstellingen weten elkaar
steeds meer te vinden. Daarbij gaat het initiatief meestal uit van de zorg- of
welzijnsinstelling. Deze organisaties denken vaak te weinig na over het belang
van bedrijven in sponsorships of geefrelaties. Wanneer bent u voor bedrijven
interessant om gesponsord te worden en wanneer spelen andere motieven. Wat
betekent dit voor uw communicatie richting bedrijven?
Idriss Nor, senior adviseur stichting Doen: ‘Goede Zaken, kansen voor
ideëel en commercieel’Deze workshop leert maatschappelijke
organisaties om vanuit hun kracht samen te werken met het bedrijfsleven. De
workshop is een samenvatting van de training ‘Goede Zaken’ (
href=”http://www.goedezaken.eu”>www.goedezaken.eu) en wordt gegeven door
Idriss Nor van Stichting DOEN en Henk Kinds van Community Partnership
Consultants. Ontdek zelf dat u deze kracht in zich heeft.
Marjet van Os, fondsenwerver MOOI Escamp, Laak, Zoetermeer:
‘Praktisch fondsenwerven voor zorg- en welzijnsinstellingen’Deze
workshop gaat in op het belang van professionele fondsenwerving binnen een
welzijn- en/of zorginstelling. Instellingen in het welzijnsveld en zorg zijn
vaak voor nieuwe projecten en ontwikkelingen op zoek naar derde geldstromen.
Marjet van Os laat zien hoe u dit proces stroomlijnt en hoe u uw organisatie op
fondsenwerving voorbereidt.
Mercedes de Miranda, directeur Robin Good: ‘Betrokken bedrijven helpen
instellingen en initiatieven verder’Robin Good is een advies- en
organisatiebureau dat zich bezighoudt met maatschappelijk betrokken
ondernemen. Mercedes de Miranda demonstreert hoe zijn bureau
maatschappelijke betrokkenheid vanuit het bedrijfsleven koppelt aan
maatschappelijke initiatieven. Hoe wordt deze betrokkenheid actief omgezet in
concrete initiatieven? Mercedes gaat in op best practices in de zorg- en
welzijnssector.
Mooi Zo Goed Zo, AlmereMooi Zo Goed Zo koppelt de
energie en creativiteit van bewoners aan de expertise en capaciteiten van
bedrijven en instellingen door middel van sponsor- en fondsenwerving.