Door Martin Zuithof – ‘Partnerschap met bedrijven vindt nog niet op grote schaal plaats. Dat zou wel meer kunnen, want bedrijven zien wel kansen. Voor mijn onderzoek ‘Met zorg ondernemen’ bekeek ik daarom hoe ze kunnen samenwerken. Tegelijk keek ik ook naar de valkuilen, de voordelen en de inspirerende voorbeelden.’
Inspirerend
‘Inspirerend vond ik de buurtsupers waar mensen met een handicap werken, die zijn vaak goed opgezet. Ook een maatjesproject met jongeren met beperkingen, voortbordurend op de Commissie het Werkend Perspectief en uitgevoerd door Leads on Demand, sprak me aan. Jongeren zonder werkervaring kregen de kans om werkervaring op te doen en werkgevers kregen meer kijk op wat jongeren met beperkingen kunnen. Dat was vooral een kennismaking met elkaar, bedoeld om de vooroordelen over en weer weg te nemen. Het project maakte duidelijk dat beide partijen van elkaar kunnen leren.’
Goede sfeer
‘Ook het regionale netwerk rond de zorginstelling Vanboeijen in Drenthe sprak me aan. Het uitgangspunt was belevingsgericht werken vanuit de wensen van de cliënt. De cliënten deden vaak allerlei klussen waarbij niet meteen een hoge arbeidsproductiviteit was vereist en waarvoor ze niet betaald werden. Dingen als de vaatwasser leegruimen, koffieschenken, groenbeheer. Daar was vanuit werkgevers veel belangstelling voor. Het bleek ook goed voor de sfeer in een bedrijf en de cliënten deden klussen die andere mensen niet zo graag doen. Ik vond het een mooi voorbeeld omdat het duidelijk maakt dat samenwerking geen eenrichtingsverkeer is, beide partijen hebben er iets aan.’
Flexibele begeleiding
‘Samenwerking tussen bedrijven en zorginstellingen vereist veel voorbereiding en dat wordt nogal eens onderschat. Zorginstellingen werken heel anders dan bedrijven, daar bestaan grote cultuurverschillen tussen. Bedrijven moeten ook de tijd nemen om zicht te krijgen op de gevolgen van werken met mensen met beperkingen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ze eerder weg moeten omdat ze al om vijf uur moeten eten, of dat ze later komen vanwege het aangepaste vervoer. Mensen met verstandelijke beperkingen hebben vaak ook meer tijd nodig om dingen te leren. Het vereist dus flexibiliteit en aanpassing over en weer.’
Goodwill kweken
‘Bovendien moeten bedrijven ook kijken naar hun omgeving. Bij een buurtsuper kunnen mensen met het syndroom van Down of een andere beperking, weerstanden oproepen bij de klanten. Die kunnen dan wegblijven en moet gaan zien dat het ook gewone mensen zijn. Je moet dus aandacht hebben voor het draagvlak en daarvoor moet je eerst goodwill kweken.’