Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kenniscentrum Cliëntenparticipatie: optimale beïnvloeding Wmo-beleid

Dit najaar gaat het Kenniscentrum Cliëntenparticipatie van MOVISIE van start. Het centrum werkt samen met cliëntenorganisaties, minder georganiseerde cliëntengroepen, gemeenten, Wmo-raden en hun koepels. Ze ontwikkelt en verspreidt kennis over cliëntenparticipatie in de Wmo en verbindt partijen.
Kenniscentrum Cliëntenparticipatie: optimale beïnvloeding Wmo-beleid

 

In de afgelopen jaren is met de landelijke programma’s Lokaal Centraal van Zorgbelang Nederland, Lokale Versterking van het Landelijk Platform GGz en het programma Versterking Cliëntenpositie van de CGraad een stimulans gegeven aan cliëntenparticipatie in de Wmo. MOVISIE gaat aan de slag met het bundelen van de aanwezige kennis en deze verder te ontwikkelen vertelt MOVISIE-adviseur Karin Sok. ‘Onze taak is om de resultaten te borgen en de kennis beschikbaar te maken voor het veld.  We sluiten daarmee aan op wat onze samenwerkingspartners doen en richten ons op de praktijk. Samen bieden we bijvoorbeeld workshops en bijeenkomsten aan voor Wmo-raden en gemeenten.‘

Spanning
Wmo-raden zijn nog vrij nieuw en zowel cliënten als gemeenten moeten nog wennen aan deze vorm van participatie, schetst Sok. ‘De raden worden vaak overvoerd met informatie en beleidsnota’s. Dan kan spanning ontstaan tussen de vraag van de gemeente en de mogelijkheden van cliënten. De beleidsinformatie wordt vaak niet goed vertaald en voor kwetsbare groepen, zoals mensen met psychische beperkingen, vormt dat een struikelblok. Een Wmo-raad opzetten is dus één ding, op een creatieve manier met participatie omgaan is iets heel anders.’

Informele vormen
Volgens Karin Sok moeten vooral informele vormen van participatie ontstaan om burgers in het algemeen en moeilijk bereikbare, kwetsbare groepen in het bijzonder te betrekken. ‘We hebben van die informele vormen al een inventarisatie gemaakt in opdracht van ZonMw. Ruim tachtig voorbeelden zijn te vinden op onze website.’ Daarbij gaat het niet zozeer om maximale invloed op het gemeentelijk Wmo-beleid maar om de optimale beïnvloeding, betoogt Sok. ‘Cliëntenvertegenwoordigers worden vaak overvraagd door de gemeente. Omgekeerd dreigt vaak hetzelfde als cliënten te veel eisen, terwijl de gemeente ook eigen afwegingen moet maken.’

Regionale samenwerking
Voor zowel de kennisontwikkeling als –verspreiding werkt MOVISIE nauw samen met regionale en lokale partners. Zo biedt het samen met Zorgbelang Gelderland een training voor Wmo-raden aan. ‘We werken ook nauw samen met het Landelijk Platform GGz, omdat de opgebouwde infrastructuur van regionale GGz-initiatiefgroepen na afloop van het landelijke programma nu dreigt weg te vallen. We willen graag horen waar gemeenten, Zorgbelang en Versterking Cliëntenpositie in de regio en lokaal behoefte aan hebben.’

Het Kenniscentrum Cliëntenparticipatie organiseert op 24 november een landelijke conferentie over de beïnvloeding van het gemeentelijk Wmo-beleid. 

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

 

Bron: Zorg + Welzijn/Foto: MOVISIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.