Door Esther van Andel – ‘Veel keurmerken zijn gericht
op systemen en op de kwaliteit van processen en structuren. Dat is heel
belangrijk, maar systemen leiden niet per definitie tot betere zorg voor de
patiënten’, zegt de woordvoerder van de
target=_blank name=”Inspectie voor de gezondheidszorg”>Inspectie voor de
Gezondheidszorg, die het onderzoek initieerde. De Inspectie deelt de
conclusie van Plexus.
KeurmerkTehuizen met een keurmerk scoren slechts een
punt beter dan de instellingen zonder certificaat. Zij hebben vaker een systeem
voor het melden van brand, inbraak en het voorkomen van ongelukken. Plexus acht
een verplicht keurmerk alleen zinvol op het gebied van de veiligheid van de
patiënt.
Ike Westland, directeur van
target=_blank name=”Perspekt keurmerk”>Perspekt, de organisatie voor
keurmerken in de zorg, zegt: ‘Dat een keurmerk geen garantie voor de zorg geeft,
is niet onze ervaring. Zorginstellingen zijn juist positief wanneer zij een
keurmerk krijgen. De interne en externe samenwerking verloopt juist beter bij
organisaties die gericht met kwaliteitszorg bezig zijn. Voordat zo’n keurmerk er
komt worden problemen aangepakt en opgelost, juist ook op het gebied van
zorg.’
KwaliteitsaccountantOnderzoeksbureau Plexus pleit voor de introductie van een
zogeheten
‘kwaliteitsaccountant’ voor de zorg. Ook de Inspectie voor de Gezondheidszorg is
daar voor. Deze kwaliteitsaccountant moet, vergelijkbaar met een financieel
accountant, erop toezien dat de kwaliteitscijfers die een zorginstelling publiceert betrouwbaar zijn.
Westland: ‘Zo’n kwaliteitsaccountant is een goed idee, maar ik vind het de
rol van de Inspectie. Zij moeten steekproeven doen. Wanneer een financieel
accountant dat doet werkt dat correctief. Het is juist de bedoeling dat het
stimulerend werkt. Een keurmerk gaat met trots gepaard en brengt verbeteringen
met zich mee, een positieve stimulans.’
Normen
Plexus onderzocht 120 instellingen die zorg
leveren volgens de onlangs verschenen ‘Normen voor verantwoorde zorg in de Verpleging,
Verzorging en Thuiszorg’. Die nieuwe normen, waarbij de inhoud van de zorg centraal
staat, geven volgens het onderzoek een beter zicht op de kwaliteit dan
de bestaande systemen.
Uit het rapport blijkt dat de
meeste instellingen zich wel bezig houden met kwaliteitsverbetering, maar elk
volgens een eigen methode. Daardoor profiteren ze niet van elkaars ervaringen,
bijvoorbeeld bij veel voorkomende problemen als depressie, het gebruik van
slaap- en kalmeringsmiddelen, ondervoeding en doorliggen.
Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/archief/id20107-53911/keurmerk_moet_transparantie_verpleeg-_en_verzorgingshuizen_verhogen_er_is_totaal_geen_zicht_op_de_kwaliteit.html”
target=_blank name=”keurmerk zorg”>Keurmerk moet transparantie verpleeg- en
verzorgingshuizen verhogen: ‘Er is totaal geen zicht op de kwaliteit’ (Zorg
+ Welzijn Archief, 4 september 2004)
Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
href=”http://vedm.net/click2?l=lKt3b&m=Q6sl&s=7Yva7b” target=_blank
name=nieusbrief>Door hier te klikken leest u de laatste editie.
Wilt u reageren? Klik dan hier
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl