Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Kinderen hebben rolmodel nodig in onderwijs’

Veel kinderen met een onderwijsachterstand hebben de capaciteiten wel om beter te doen, maar krijgen de kans niet, vindt Oguz Dulkadir. Ze hebben geen rolmodel en ouders kunnen niet altijd goed begeleiden. Dat kan en moet beter, vindt hij.
‘Kinderen hebben rolmodel nodig in onderwijs’
Foto: ANP XTRA

Oguz Dulkadir heeft zelf ervaren hoe belangrijk een rolmodel in het leven van een kind kan zijn. ‘Ik verhuisde uit Turkije naar Nederland toen ik zestien was. In Turkije zat ik op het lyceum, het vwo. In Nederland moest ik naar de LTS, omdat ik de taal niet goed sprak. De theorie ging allemaal prima, maar de praktijk was een ramp. Ik ben toen gestopt.’

Rolmodel

Toen Dulkadir in de bus met een vriend over hun moeilijke schoolcarrière sprak, werd hij afgeluisterd door een wat oudere jongen die hem aanbood te helpen. ‘Hij hielp mij een afspraak maken bij het hbo. Daar heb ik uiteindelijk een schakelcursus gedaan voor mijn taalvaardigheid en nog extra vakken gevolgd. Zo kon ik het toelatingsexamen doen voor de hbo-opleiding pedagogiek. Het was een verademing; binnen vier jaar was ik afgestudeerd.’

Onderwijsachterstand

Daarna werkte Dulkadir als raadgever in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer. Hij ervoer dat er in Amsterdam veel kinderen met dezelfde achtergrond als hij een onderwijsachterstand hebben. ‘Ik dacht: Als ik het kan, waarom zouden zij het niet kunnen? De kansen die de kinderen hier hebben zijn groter dan die van mij destijds in het dorp waar ik vandaan kom.’

Achtergrond

Alleen, deze kinderen hebben nauwelijks goede voorbeelden in hun omgeving. Voor de meeste ouders is het moeilijk om hun kinderen te begeleiden in het onderwijs. ‘De kinderen hebben wel de capaciteiten maar hun sociaal-economische achtergrond ontneemt hen de kansen.’

WeekendAcademie

Dulkadir kwam daarom met het idee voor de WeekendAcademie. Kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs en de 1e en 2e klas van het voortgezet onderwijs kunnen in het weekend terecht bij vrijwilligers, gastdocenten en studenten om hun taal en rekenen bij te spijkeren, zich te laten inspireren, sociale vaardigheden op te doen en mee te doen aan sport en spel.

Gastdocenten

De gastdocenten laten de kinderen zien dat als je echt wilt, alles kunt bereiken, legt Dulkadir  uit. ‘Zo is er een piloot op bezoek geweest die vertelde dat hij van de LTS, naar de MTS via het hbo de opleiding tot piloot heeft kunnen doen. Terwijl veel kinderen denken dat dit beroep voor hen te hoog gegrepen is. ‘ Maar ook een timmerman, een chirurg, koningin Máxima, Mark Rutte en Annemarie Jorritsma hebben de kinderen weten te inspireren. ‘We willen vooral dat ze niet denken dat ze door hun achtergrond niks kunnen bereiken. Waar je geboren bent, moet niet je levensloop bepalen.’

Almere

Inmiddels is Dulkadir directeur van 9 vestigingen van de WeekendAcademie in 4 verschillende steden voor 700 kinderen. Een van de laatste vestigingen is opgezet in Almere. ‘Daar is zijn de problemen met onderwijsachterstand net zo groot als in Amsterdam, waar we wel 6 vestigingen hebben. Er is zelfs een wachtlijst voor Almeerse kinderen. Omdat de wethouder van Onderwijs in Almere open stond voor ons idee, hebben we daar een vestiging kunnen opzetten.’

VSBfonds heeft meerdere vestigingen van de WeekendAcademie ondersteund evenals een Ouder- en Kindacademie om de betrokkenheid van ouders te bevorderen. Monique Bais, senior adviseur Donaties Mens & Maatschappij, legt uit waarom: ‘Het project stimuleert kinderen in hun ontwikkeling en bevordert de sociale participatie. Kinderen uit groep 7 en 8 die naar de WeekendAcademie gaan, blijken betere CITO-scores te halen en hogere schooladviezen krijgen.’ Volgens Bais onderscheidt het project zich  van andere initiatieven door zich niet alleen te richten op huiswerkbegeleiding, maar ook op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het ontmoeten van andere leefwerelden. Daarbij slagen ze erin om de ouders beter de betrekken bij de kinderen en het onderwijs dan basisscholen over het algemeen doen. ‘Bovendien is het mooi dat de studenten die de kinderen bij de WeekendAcademie  begeleiden, zien en leren wat leeft in de wijk. De kinderen kunnen zich op hun beurt optrekken aan de studenten en zien wat zij in de toekomst ook kunnen bereiken.’
Ook een fonds aanvragen bij VSBfonds? Kijk dan hier hoe het werkt >>

Ouders

Een van de redenen dat het initiatief zo goed werkt, is de betrokkenheid van de ouders. ‘Door ook de ouders te coachen, zorgen we voor een duurzame ontwikkeling. We hebben het er bijvoorbeeld over laat het kind naar bed gaat en hoe belangrijk slaap is om te kunnen presteren op school. En we vragen ouders om te helpen waar zij kunnen. Kun je je kind niet begeleiden bij het rekenen, dan lukt het misschien wel om andere kinderen te helpen met taal. Het is belangrijk dat de ouders zich niet nutteloos voelen, want wat is er nu beter dan dat de ouders het rolmodel worden voor het kind?’

Onderzoek

We kijken niet naar de achtergrond van kinderen, benadrukt  Dulkadir. Het interesseert hem niet of het kind van allochtone afkomst is, dat het uit een arm gezin komt of dat het uit een achterstandswijk komt. ‘De WeekendAcademie is voor ieder kind dat voor een dubbeltje geboren is, maar wel een kwartje wil worden.’ En het werkt, weet Dulkadir. ‘Uit onderzoek van de universiteit Utrecht in 1012 blijkt dat de kinderen vooruit gaan. Ze presteren veel beter op school.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.