Door Alexandra Sweers – ‘De kinderlokker van toen is de loverboy die we nu kennen. En dan praten we over ernstige zaken als prostitutie’, legt coördinator Carin Scheenhart uit. ‘Mishandeling was vroeger nog een klap, nu horen we dat kinderen jarenlang echt in elkaar geslagen worden. Dus hoewel de onderwerpen hetzelfde zijn gebleven, is de problematiek ernstiger.’
Gratis
De Kindertelefoon die veel vanuit de telefooncel en met de huistelefoon wordt gebeld, kent de laatste jaren een dalend telefoonverkeer, aldus de coördinator. Sinds januari van dit jaar is het ook mogelijk om het hulpnummer gratis met een mobiele telefoon te bellen. ‘De huistelefoon is de laatste jaren natuurlijk uit beeld geraakt. Nu de kinderen met hun eigen mobiel gratis kunnen bellen, merken we een enorme stijging.’
Chat
Komt deze mogelijkheid niet wat laat? Scheenhart: ‘We zijn hier al langer mee bezig, maar het kost natuurlijk tijd en om zoiets op te zetten.’ Online merkt de organisatie een enorme populariteit van de chatroom. ‘De chat wordt veel gebruikt voor de zwaardere problemen. Kinderen ervaren de chatroom als anoniemer en komen sneller tot de kern van het probleem. Aan de telefoon spelen andere factoren mee. De vrijwilliger kan bijvoorbeeld horen wanneer een kind moet huilen en dat vinden kinderen niet altijd fijn.’
Adviezen
Een andere populaire rubriek op de website is: ‘Help elkaar’. Hier worden vragen van kinderen ook beantwoordt door kinderen. Voor vragen als: ‘Ik ben 14, maar nog steeds niet ongesteld, is dat erg?’ en ‘Ik wordt gepest om mijn hoofddoekje, wat moet ik doen?’ komen heel serieuze en bemoedigende adviezen. Scheenhart: ‘Kinderen weten best wat goed voor hen is. Ze hebben soms een zetje in de rug nodig. En dat hoeft niet altijd een volwassene te doen.’
Doorverwijzen
Bellers met ernstige problemen worden sinds vorig jaar actief doorverwezen naar Bureau Jeugdzorg. ‘Wanneer een beller ernstige sociaal-emotionele problemen heeft of ernstig misbruikt wordt, dan verbinden we door met de hulpverleners van Jeugdzorg. Maar alleen als het kind dat ook wil.’ Als de beller dat niet wil, dan zorgt dat soms wel voor frustratie. ‘Dat is inherent aan het werken bij de Kindertelefoon. Wij zijn geen professionele hulpverleners, maar willen wel luisteren en meedenken.’
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: Foto: ANP/Olaf Kraak
Allereerst, geweldig dat de kindertelefoon al zolang bestaat!
Wat als een probeersel gestart is 30 jaar geleden is niet mer weg te denken.
Maar dat het heel zwaar is om dat alles aan te horen, is wel duidelijk.
Het is ook in die 30 jaar ook enorm veranderd, inderdaad vroeger een klap, nu een complete mishandeling. Het is ook veel intensiever geworden allemaal, veel meer gebroken gezinnen dan 30 jaar geleden, dus ook meer stief-ouders. Kinderen zijn vaak eenzamer dan menig volwassen mens denkt. Goed dat er een lijntje is met jeugdzorg, al zal het kind dit niet altijd goed vinden, of zelfs misschien wel bedreigend. Maar voor alle vrijwilligers… fijn dat jullie dit doen.