‘Als 8000 bezoekers van voedselbanken financiële problemen heeft, veelal geen gebruik maken van bijzondere bijstand en schuldhulpverlening en maar 13 procent een reïntegratietraject volgt, dan doen we ergens iets niet goed.’ Tof Thissen geeft onmiddellijk toe dat de sociale diensten zich de resultaten moeten aantrekken van een onderzoek onder 430 klanten van voedselbanken in elf gemeenten. Uit dat onderzoek blijkt dat 83 procent van de klanten schulden heeft, een derde gebruik maakt van hulp bij het aflossen daarvan en slecht een derde gebruik maakt van bijzondere bijstand. Verder volgt maar 13 procent een traject om in een baan te reïntegreren.
Sociale dienst
Volgens de directeur van Divosa, de vereniging van directeuren van sociale diensten, zit het probleem vooral in het doorvragen en signaleren door medewerkers in de spreekkamers van de sociale dienst. ‘Tachtig procent van de voedselbank klanten heeft een uitkering, met die mensen hebben wij contact. Ik denk dat alle managers hun mensen al hebben ingeseind scherp en alert te zijn op problemen die wij moeten kunnen oplossen. Verder is het nodig dat publiciteit wordt gegeven aan de mogelijkheid van bijzondere bijstand en dat het geen schande is daarvan gebruik te maken.’
Samenwerken
Staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken, die opdracht gaf tot het onderzoek, wil dat hulporganisaties beter samenwerken. Tof Thissen zegt dat ‘er altijd iets te verbeteren valt bij ketensamenwerking.’ Hij benadrukt dat er zowel landelijk als op lokaal en regionaal niveau structureel wordt samengewerkt in platforms op individuele dossiers van mensen. ‘We blijven ook afhankelijk van de informatie waar mensen zelf mee komen. En we moeten meer investeren in contact met mensen die niet in de spreekkamer komen.’