Onder meer SP en VVD wilden een onafhankelijk meldpunt buiten de zorginstelling. Ongenoegen kan nu ‘blijven hangen’ bij gebrek aan een vertrouwenspersoon. En ook omdat het moeilijk is te klagen over mensen van wie een familielid 24 uur per dag afhankelijk is.
Kritisch rapport
Aanleiding van het debat was een kritisch rapport van de Nationale Ombudsman. Die stelde eind 2009 dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) te veel afging op informatie van de zorginstellingen en te weinig luisterde naar klachten en signalen van burgers. Demissionair minister Klink betreurt het dat de IGZ in vijf onderzochte zaken te weinig had opgetreden. ‘Het is zeer spijtig dat deze cliënten niet de zorg hebben gekregen waar ze recht op hadden.’
Aandringen
Klink zei dat de IGZ inmiddels het toezicht moderniseert en stappen in de goede richting heeft gezet. Hij vindt echter wel dat, ook al kan dit niet worden afgedwongen, de IGZ er bij een klachtencommissie op moet aandringen om een klacht nog eens in behandeling te nemen als er eerder niet goed naar is gekeken. De IGZ is er vooral om op te treden bij structureel falen of grote incidenten. De inspectie kan niet elke individele klacht natrekken, want dat moeten de geschillencommissie of klachtencommissies juist doen, aldus Klink.
Verbeterslagen
Klink vindt dat ‘het toch uiteindelijk in de instellingen zelf moet gebeuren’. De sector heeft de afgelopen twee jaar ‘enorme verbeterslagen’ gemaakt. Waar volgens rapporten in 2007 nog driekwart van de instellingen geen goede zorg leverde, is dat bij het merendeel nu wel in orde. Vijf zorginstellingen zijn onder verscherpt toezicht gesteld.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: ANP foto: valerie Kuypers