Veel aanbieders van kraamzorg zijn gecertificeerd en beschikken over professionele protocollen en richtlijnen voor de kraamverzorgenden. Ook op het gebied van bij- en nascholing zijn de kraamzorgaanbieders actief. De communicatieproblemen liggen bij het kraamzorgdossier en het signaleren van psychosociale problemen, aldus de IGZ.
Dossier
In het kraamzorgdossier staat belangrijke informatie als temperatuurlijsten van moeder en kind, voedingslijsten en andere – medische – informatie. De IGZ stelt dat dit dossier onvoldoende als communicatiemiddel wordt gebruikt. ‘Het is voor de kraamverzorgende niet altijd duidelijk of de verloskundige de rapportage gelezen heeft.’
Kwetsbare groep
De kraamverzorgende heeft een belangrijke rol in het signaleren van problemen in het gezin. Bij de bezochte kraamzorgaanbieders bleek weinig kennis te bestaan over de gezondheidsrisico’s bij gezinnen van niet-Nederlandse afkomst. Terwijl bekend zou moeten zijn dat dit een kwetsbare groep is, aldus de IGZ. Er zijn verschillende rituelen en gebruiken bekend, waar kraamverzorgenden op moeten anticiperen, maar waar geen beleid voor is bij de zorgaanbieder.
Bevestiging
De Inspectie gaat met brancheorganisaties afspreken welke verbeteringen in de periode 2009 – 2011 moeten worden doorgevoerd. Brancheorganisatie ActiZ ziet hierin een bevestiging van het harde werk dat door de kraamzorgorganisaties en kraamverzorgenden is – en nog steeds wordt – geleverd om verantwoorde kraamzorg te leveren.
Link:
Rapport Kraamzorg in ontwikkeling
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: Inspectie voor de Gezondheidszorg/ActiZ