Op de ezel voor Bernice staat een schilderij in wording. Een vrouw ligt op haar zij te rusten, de ogen gesloten. Ze is buiten, achter haar rijzen kale donkere bomen op die hun takken naar de hemel uitstrekken. Bernice wilde het schilderij een beetje spannend maken. De titel heeft ze al: De vrouw van de moordenaar. ‘Ze ligt te wachten op haar man, maar ze weet niet dat hij iemand vermoordt heeft’, gniffelt Bernice. Ze schildert graag enge dingen.
De echtgenoot, de moordenaar dus, was de hoofdpersoon op een van haar vorige schilderijen. ‘Ik moest direct al afscheid van hem nemen, hij was meteen verkocht’, zegt ze trots. Ook De vrouw van de moordenaar is al gereserveerd. Elke dag komen zes tot acht cliënten van Frion, een instelling die ondersteuning biedt aan mensen met een verstandelijke beperking, naar het atelier in De oude ambachtsschool (Doas) in Zwolle. Een voormalige LTS, waar kunstenaars en ambachtlieden nu woon- en werkruimte kunnen huren.
Het is heel bijzonder dat cliënten van Frion daar werken, aldus begeleidster Tonnie Grave. Nadat een ballotageprocedure goed was doorlopen kon de stichting een ruimte huren. Cliënten met het talent en de wil om zich als kunstenaar te ontwikkelen kunnen er sinds november 2010 aan de slag. De locatie Doas is onderdeel van drie Zwolse kunstgroepen van Frion, op de andere locaties wordt er grotendeels toegepaste kunst gemaakt. In Doas maakt men autonome kunst. Er worden geen borden en schaaltjes beschilderd, maar beelden geboetseerd en schilderijen gemaakt naar eigen ontwerp. Sommige cliënten werken deels in Doas en deels op een van de andere locaties.
Tonnie Grave die al jaren bij Frion werkt, had altijd al iets met kunst, hobbykunstenaar noemt ze zichzelf. Om haar cliënten goed te kunnen begeleiden in hun werkproces heeft ze een opleiding tot kunstzinnig coach gevolgd. Ze ziet dat er in het Doas-atelier heel andere dingen worden gemaakt dan binnen de reguliere dagopvang. ‘Het is eigener, de kunstenaars hebben duidelijk een eigen handschrift.’
Lees verder in Zorg + Welzijn Magazine nr 4, april 2012.