Gezinnen met opvoedproblemen kunnen zonder indicatie bij de Opvoedpoli binnenwandelen. In totaal is de poli op twintig plekken in het land actief. Hulp bij de Opvoedpoli varieert van informatievoorziening tot het doorverwijzen naar hulpverleners en het uitwerken van een plan van aanpak rond een gezin.
Tekortkomingen
De ambulante hulpverlening wordt door de inspectie-instanties als matig beoordeeld. Ook zijn er belangrijke tekortkomingen geconstateerd. Zo moeren de gezinscoaches van de Opvoedpoli veel beter zich krijgen op de veiligheid van kinderen en de eventuele risico’s die zij lopen. Leidinggevenden hebben nog te weinig zicht op het functioneren van de gezinscoaches. Ook wordt er nog onvoldoende invulling gegeven aan een samenhangende hulp met ketenpartners.
Verbeterplan
De Opvoedpoli heeft naar aanleiding van de kritiek een verbeterplan ontwikkeld. Alle gezinscoaches worden dit jaar nog getraind in het herkennen van risico’s van kinderen en het vastleggen van die risico’s. Volgens de IJZ en de IGZ is dit verbeterplan adequaat.
Complexe problematiek
De inspectie vindt dat de Opvoedpoli op sommige punten juist goed scoort. De visie van de organisatie is helder en bij iedereen bekend en er werken prima gekwalificeerde medewerkers die een prima inzet tonen. Gezinnen met complexe problemen zijn bij de Opvoedpoli aan het juiste adres. Zij kunnen in deze situatie passende hulp bieden. De inspectie is ook enthousiast over de klanttevredenheid, die standaard onderdeel uitmaakt van de evaluatie. Als kanten toch klachten hebben, is het laagdrempelig om deze in te dienen.
Twee regio’s
De inspectie is overigens alleen uitgevoerd bij de Opvoedpoli’s in de regio’s Amsterdam en Haaglanden. Deze regio’s hadden zelf om een inspectie gevraagd. De twee uitvoerende instanties voor inspecties voerden de inspectie uit aan de hand van het toetsingskader Verantwoorde hulp voor jeugd en het standaardinstrument voor nieuwe ggz-toetreders.
‘Ons motto is ‘wij zijn het kastje en de muur”: toen de eerste Opvoedpoli’s in 2008 werden geopend, waren de medewerkers heel optimistisch. ‘Binnen een à twee weken kunnen mensen bij ons geholpen worden. Wij werken met freelancers, waardoor we snel van verschillende expertises gebruik kunnen maken.’ Lees meer