Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

‘Kwaliteit ouderenzorg in 2009 beter’

De kwaliteit van zorg in verpleeg- en verzorgingshuizen en de thuiszorg is in 2009 verbeterd ten opzichte van voorgaande jaren. Dat melden brancheorganisatie ActiZ en cliëntenorganisatie LOC. Cliënten waren nog positiever en zorginhoudelijk waren er belangrijke verbeteringen.
‘Kwaliteit ouderenzorg in 2009 beter’

De organisaties hebben vorig jaar de resultaten van ongeveer 1900 verzorgingshuizen en thuiszorgorganisaties gemeten. Zo’n 50.000 cliënten werden naar hun ervaringen met de zorg gevraagd. Zo blijkt dat ze zeer positief over de professionaliteit, veiligheid en de manier waarop ze bejegend worden. Maar de cliënten geven ook aan dat zij soms te lang moeten wachten op een zorgverlener en dat zij graag wat meer persoonlijke aandacht zouden krijgen los van de zorg.

Depressief
De kwaliteit van zorg wordt gemeten aan de hand van twaalf indicatoren voor verpleeg- en verzorgingshuizen en twee voor de zorg thuis. In 2009 verbeterde de thuiszorg zich op beide punten en de verpleeg- en verzorgingshuiszorg op 10 van de 12 aspecten. Zo werden vrijheidsbeperkende middelen minder ingezet dan voorgaande jaren en daalde het aantal cliënten met depressieve symptomen. De grootste kwaliteitsverbeteringen werden behaald bij het terugdringen van doorligwonden, het voorkomen van gewichtsverlies en het stellen van de diagnose bij mensen met incontinentie.

Normen
Sinds 2007 gelden er kwaliteitsnormen voor de zorg in verpleeg-, verzorgingshuizen en zorg thuis (VVT). In 2009 zijn de normen geëvalueerd en verbeterd. Doel van de normen is dat zij bijdragen aan de kwaliteit van leven van cliënten en zorgverleners handvatten geven om cliënten daarbij te ondersteunen.

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Volg Zorg+Welzijn op twitter

Bron: ActiZ/LOC/Foto:Stock.xchng

1 REACTIE

  1. Ik lees dit bericht her en der op verschillende websites op internet, en overal volgen verontwaardigde reacties door mensen die zelf ervaringen hebben met verzorgingshuizen en met recht zoals mijn eigen ervaring is.
    Die 50.000 clienten die ondervraagd zijn moeten allemaal bang zijn geweest voor represailles als ze de waarheid vertellen, aangezien zowel mijn eigen ervaringen als van mensen die ik gesproken heb die zelf persoonlijke ervaringen hebben met verzorgingstehuizen bijna uitsluitend negatief zijn.
    Géén (of zelfs helemáál geen reactie) snelle reactie van het verzorgend personeel na het drukken op de bel, 14 dagen niet douchen, koud en/of zeer onsmakelijk eten, het ontbijt wat steeds vaker pas een uur of 3 na het ontwaken gebracht wordt (rond 11 uur in de ochtend).
    Ouderen die vergeten worden om in bed te leggen of uit bed te halen.
    Professionaliteit van het verzorgend personeel? Steeds vaker komen er uitzendkrachten aan te pas die geen verstand hebben van waar ze mee bezig zijn, steeds vaker mensen aan je bed die niet de juiste opleiding hebben.
    Je voelt je ook niet veilig als je zeer regelmatig weer een vreemd gezicht aan je bed ziet die je moet helpen om uit bed te komen en je aan te kleden e.d. omdat er weer een blik uitzendkrachten is opengetrokken. Je voelt je ook niet veilig als er helemaal niet gereageerd wordt nadat je op de bel hebt gedrukt omdat je hulp nodig hebt of men vergeten is je eten te brengen.
    DAT is de huidige realiteit. Dus hoezo, de zorg is verbeterd?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.