Door Carolien Stam – Verpleeghuizen met gelukkige bewoners leveren niet per se betere medische zorg dan instellingen waar de tevredenheid laag is. Tussen de zorgprestatie en de tevredenheid van bewoners bestaat nauwelijks een relatie. Dat blijkt uit de Volkskrant-ranglijst van verpleeg- en verzorgingshuizen. ‘Bewoners en familie vinden zaken als lekker eten, bejegening en voldoende inspraak heel belangrijk,’ weet Martijn Laterveer, plaatsvervangend directeur van cliëntenorganisatie LOC Zeggenschap in zorg.
Trend
Het is de derde keer dat de ranglijst door de Volkskrant is gemaakt. Voor het eerst heeft de redactie ook het oordeel van bewoners, dan wel van familie van demente bewoners meegenomen. De meningen van cliënten en de zorginhoudelijke aspecten van de 321 verpleeghuizen en 947 verzorgingshuizen staan naast elkaar. De ranglijst bevestigt de trend van de eerdere ranglijsten, dat kleine huizen het beter doen dan grote instellingen, en dat huizen op het platteland beter scoren dan huizen in de grote stad.
Afstand kleiner
Volgens Martijn Laterveer is dat een trend die de cliëntenorganisaties al jaren zien. Naar de oorzaak kan Laterveer alleen maar gissen: ‘Er is geen onderzoek naar gedaan. Ik denk dat mensen de afstand met het management en met het personeel als kleiner ervaren.´
Meetresultaten
Laterveer wijst er overigens op dat de uitkomsten afhangen van de wijze waarop wordt gemeten. De Volkskrant gebruikte een zwaardere weging voor bepaalde zorgcriteria. ‘Daar kiezen wij met onze meetresultaten voor verantwoorde zorg – het branchebeeld – bewust niet voor. Dan krijg je een beter beeld van wat er in het geheel van de organisatie verbeterd moet worden en wordt niet de focus op enkele onderdelen gelegd.’
Bejegening
De Volkskrant-ranglijst wijst twee koplopers uit: verpleegunit De Klink in het Friese Metselawier en verzorgingshuis Jacobs Gasthuis in Schiedam. Uit de interviews van de Volkskrant wordt duidelijk dat betrokken en kwalitatief goed personeel erg belangrijk is in het oordeel van de bewoners. ‘Dat merken wij ook,’ zegt Laterveer, ‘bejegening, hoeveelheid personeel en toezicht zijn met grote regelmaat onderwerpen die bij ons binnenkomen.’ Cliëntenraden kunnen bij het LOC advies vragen om tevredenheidsonderzoeken te interpreteren en eventueel hulp krijgen om verbeterplannen in de instelling te maken.
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.