Door Esther van Andel – De
href=”http://www.client-en-kwaliteit.nl:80/” target=_blank name=Stichting>Stichting Cliënt en Kwaliteit deed
in de periode 2004 tot 2007 onderzoek naar de kwaliteit van psychogeriatrische
zorg in meer dan driehonderd verpleeg- en verzorgingshuizen. Meer dan 20.000
familieleden van dementerende ouderen gaven hun mening.
VervelingKnelpunten die in het onderzoek naar voren
kwamen zijn de huiselijke bezigheden. Familie en relatie vinden dat er niet
genoeg te doen is voor bewoners. Ze slapen, eten en gaan weer naar bed.
Ook vindt familie dat er onvoldoende verzorgend personeel is, waardoor de
verzorgende te gehaast aan het werk moet. Dat veroorzaakt onrust bij de
dementerende bewoner. Familie vreest dat het toezicht op de patiënt op die
manier te gering is.
CliëntenradenVerder vragen familieleden zich af in
hoeverre cliëntenraden onafhankelijk te werk gaan ten opzichte van het
management van het verzorgings- of verpleeghuis. Cliëntenraden moeten
familieleden beter voorlichten over het werk dat zij verrichten.
Personeelstekort?
Yvonne van Gilse, directeur van Landelijke Organisatie
Cliëntenraden (LOC), herkent deze problemen in het rapport. ‘De
bevindingen zijn representatief. De vraag is echter of er wel degelijk een
tekort is aan personeel, dan wel de zorg op een betere manier georganiseerd moet
worden.’
‘De resultaten van dit onderzoek zijn naar aanleiding van bevindingen van
familieleden’, beargumenteert Van Gilse. ‘Hoewel personeel zelf ook ervaart
dat de werkdruk hoger wordt en ze tegen de klok aan werken, wil het niet zeggen
dat er onvoldoende personeel is.’
Slechte hygiëneVan Gilse voegt verder toe dat slechte
persoonlijke hygiëne ook een vaak gehoorde klacht is. ‘Dementerende ouderen
worden niet vaak genoeg verschoond. Ook daar is het de vraag of het aan het
aantal personeelsleden ligt, of aan de organisatie.’
Geduldige medewerkersWaar de familieleden van demente
ouderen wel zeer over te spreken zijn, is de geduldige houding van medewerkers.
Ouderen krijgen vaak genoeg de kans om hun verhaal kwijt te kunnen en een goed
gesprek te voeren als zij dat nodig hebben.
Positieve focus
target=_blank name=Actiz>Actiz, de brancheorganisatie van zorgondernemers,
focust zich juist op de goede berichten van familieleden. Woordvoerder
Jan-Willem Wits zegt: ‘Twee jaar geleden oordeelde de familie de zorg met een
dikke acht, en nu weer. Ze zijn goed te spreken over de gesprekken die demente
ouderen met zorgverleners hebben en dat zij centraal staan. Slechts een op de
drie familieleden vindt dat er onvoldoende medewerkers zijn. De meerderheid is
positief. We krijgen dus veel waardering voor onze inzet.’
Intensiever contactOndertussen wordt nog naar
verbetering gezocht, aldus Actiz. Grote intramurale instellingen transformeren
in kleine extramurale instellingen. ‘Het contact met de patiënt in kleine
zorginstellingen is veel intensiever. De grens tussen verzorgings- en
verpleeghuis vervaagt’, voegt Wits toe.
Zoeken
Of de overgang naar kleinere instellingen binnen twee jaar gerealiseerd
wordt, ligt volgens Actiz niet alleen in handen van verpleeg- en
verzorgingshuizen. Wits: ‘Het is zoeken naar concepten die inspelen op nieuwe
behoeften van familieleden. Andere zorgaanbieders spelen daar ook een rol in.’
Inventariserend onderzoekVoorlichtster Karin Donk van
de Inspectie voor de Gezondheidszorg is bekend met de problemen die bij Cliënt
en Kwaliteit naar boven zijn gekomen. In haar reactie verwijst ze naar het
rapport ‘Verantwoorde zorg en personele consequenties’ uit 2004, dat voortkwam
uit een inventariserend onderzoek bij instellingen die 24-uurs zorg bieden aan
mensen met dementie of een autismestoornis.
Daarin staat dat dagelijkse verzorging en een aanbod van aansprekende
activiteiten onmisbare aspecten zijn van verantwoorde zorg van dementerende
ouderen.
KwaliteitsbeleidBovendien benadrukt het rapport de
noodzaak van vast personeel met weinig personele wisselingen, zodat cliënten
niet steeds aan nieuwe gezichten hoeven te wennen en mankementen of problemen
bij dementen op tijd gesignaleerd worden. De wensen en oordelen van de familie
van de zorgvrager dienen gebruikt te worden als instrument voor het
kwaliteitsbeleid van de zorginstelling.
Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_home_content/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1search/true/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1channelId/5601/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1id/59225/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”
target=_blank name=Tevreden>Demente verpleeghuisbewoners beter af met tevreden
verzorgenden (Zorg + Welzijn, 15 juni 2006),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_archief/tsge_portlet_news1_archiefsearch/true/tsge_portlet_news1_archiefchannelId/20107/tsge_portlet_news1_archiefid/54624/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”
target=_blank name=project>Mentorproject demente ouderen wacht op groen licht
voor landelijke invoering: De stem van wilsonbekwamen (Zorg + Welzijn, 29 januari 2003),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_archief/tsge_portlet_news1_archiefsearch/true/tsge_portlet_news1_archiefchannelId/20107/tsge_portlet_news1_archiefid/54627/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”
target=_blank name=lijntje>Geestelijk verzorger Rieke Mes over gebrek aan zorg
voor dementerenden: ‘Patiënt wordt te lang thuis gehouden’ (Zorg + Welzijn, 13
februari 2002)
Reageer op dit bericht:
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl