Om de kwaliteit van leven van cliënten in de verpleging en verzorging te verhogen hebben zorgondernemingen, cliëntorganisaties en beroepsorganisaties gezamenlijk normen voor verantwoorde zorg vastgesteld. Deze normen zijn de basis van de nieuwe kwaliteitskaart.
Sterrensysteem
De prestaties zijn gebaseerd op ervaringen van cliënten en op metingen van de zorgverleners. De ervaringen van cliënten gaan over het lichamelijk en mentaal welbevinden, de leef- en woonomstandigheden en de sociale zelfredzaamheid. Met een sterrensysteem geven zij bijvoorbeeld aan hoe goed zorgverleners met cliënten omgaan, hoeveel invloed cliënten hebben op hun zorg en in welke mate de cliënten hun eigen leven kunnen leiden.
Symptomen
De zorginhoudelijke gegevens zijn door de zorgverlener zelf gemeten aan de hand van een vragenlijst die per cliënt is ingevuld. Op dit deel van de kwaliteitskaart wordt aangegeven hoeveel cliënten last hebben van doorligwonden, of symptomen van depressie vaak voorkomen en of men veel te maken heeft met valincidenten.
Jaardocument
De zorginstellingen hebben dit jaar voor het eerst deze kwaliteitsgegevens aangeleverd. Deze staan gebundeld in het Jaardocument Maatschappelijke Verantwoordingdat gebaseerd is op het Kwaliteitskader Verantwoorde zorg. Het Kwaliteitskader bevat meetbare indicatoren die laten zien in hoeverre een zorginstelling verantwoorde zorg levert. Met deze indicatoren voor verantwoorde zorg willen verpleeghuizen, verzorgingshuizen en thuiszorginstellingen zich laten toetsen.