Voor laaggeletterde cliënten is het extra lastig om grip te houden op financiën. De kans dat mensen die onvoldoende beschikken over taal- en rekenvaardigheden niet kunnen voldoen aan de eisen van schuldhulpverlening is groot. Bovendien wordt van hen verwacht dat ze financieel zelfredzaam zijn als de schulden zijn afbetaald. Dat is vaak geen reëel verwachting omdat hun lees- en rekenvaardigheden niet zijn verbeterd. Inzet op taalscholing is daarom noodzakelijk.
Wijkteam
Inmiddels is bekend dat tachtig procent van de vragen die binnenkomen bij wijkteams gaan over financiële problemen. De uitvoering van schuldhulpverlening wordt als gevolg daarvan door steeds meer gemeenten bij de sociale wijkteams gelegd. Dat stelt de Stichting Lezen &Schrijven. Om de schuldhulpverlening goed aan te pakken, hebben veel gemeenten geïnvesteerd in de kennis en vaardigheden van wijkteamleden rond het aanpakken van financiële problemen. Daardoor voeren wijkteamprofessionals steeds vaker intakegesprekken met inwoners, brengen ze motivatie en gedrag in kaart, maken ze plannen van aanpak en zetten schuldregelingen op en voeren deze uit.
Als het gaat om mensen uit de schulden te halen, is ons systeem nog te veel gericht op de eigen verantwoordelijkheid. Dat zegt onderzoeker Will Tiemeijer in het magazine Zorg+Welzijn. Lees meer >>
Schulden
Stichting Lezen & Schrijven roept deze professionals op om hierbij aandacht te schenken aan een de mogelijke onderliggende en vaak onzichtbare oorzaak van de schulden: onvoldoende taal- en rekenvaardigheden. Wanneer tijdig gesignaleerd wordt dat een cliënt moeite heeft met taal of rekenen, kan direct een passender traject ingezet worden.
Zelfredzaamheid
En dit passende traject is waardevol. Uit onderzoek blijkt namelijk dat zeventig procent van de mensen die starten met een taalcursus binnen zes maanden hun taalvaardigheid verbeteren. Daarnaast vindt vijftig tot zestig procent van de deelnemers aan een taalcursus een betere plek in de samenleving. Arjan Beune, adjunct-directeur van Stichting Lezen & Schrijven: ‘Kunnen lezen, schrijven en rekenen, is een randvoorwaarde om een stabiele financiële situatie te krijgen én te houden. Door laaggeletterden met financiële problemen een kans te geven ook te werken aan taal en rekenen, helpen we hen verder op lange termijn. Hun zelfredzaamheid neemt dan toe.’